Zoek op de website
Dina Boonstra (NDC): ‘Wij zijn er vóór en dóór Groningen’

Dina Boonstra (NDC): ‘Wij zijn er vóór en dóór Groningen’

Ambassadeurs

20-07-16

“Waarom wij ambassadeur van Groningen zijn?”, zegt Dina Boonstra, directeur van de NDC mediagroep. “Dat zou niet eens een vraag moeten zijn. Als regionaal mediabedrijf is dat vanzelfsprekend. We behoren tot de basisinfrastructuur van Groningen. We zijn er vóór en dóór Groningen en de rest van het Noorden. Eigenlijk dragen we altijd uit dat we ambassadeur zijn.”

De NDC (Noordelijke Dagbladen Combinatie) is één van de trotse leden van Groningen Promotie. Het mediabedrijf is vooral bekend omdat ze de twee grootste noordelijke kranten, het Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant uitgeven. Maar daarnaast maken ze ook het Friesch Dagblad, tientallen weekbladen (huis-aan-huis-kranten) en heeft de NDC een drukkerij en verspreidingstak.

De NDC mediagroep kreeg de laatste jaren te maken met zware klappen. Er waren meerdere reorganisaties, waarvan de meest recente nog maar net is afgerond. Dina Boonstra is in vier jaar tijd alweer de vijfde directeur van het mediabedrijf. “We hebben zeker een roerige en soms ook verdrietige tijd achter de rug. Het gedwongen afscheid moeten nemen van collega’s had impact op de werkvloer, ook al hebben we met bijna alle vertrekkende collega’s afspraken kunnen maken of ze door kunnen leiden naar een nieuwe baan. Het vertrouwen was echter ver te zoeken, ook doordat er in het management weinig stabiliteit was. Maar gelukkig staan we er nu wel beter voor”, zegt Dina Boonstra.

Het bedrijf kon in 2015 zwarte cijfers laten optekenen en de vooruitzichten voor het eerste halfjaar van 2016 zijn goed. “Ik verwacht ook voor dit jaar weer positieve cijfers”, zegt Boonstra. “Hoe we die omslag van rode naar zwarte cijfers mogelijk hebben kunnen maken? Allereerst dus die harde reorganisatie. Maar we hebben ook goed gekeken naar hoe we onze interne processen efficiënter konden maken. Afdelingen werken nu veel beter samen. Ook is de samenwerking met de sector verbeterd. Zo bezorgen we nu ook voor de De Persgroep en drukken we voor de Telegraaf Media Groep. Dat zijn allemaal goede berichten, maar we zijn er nog niet. De transitie neemt nog wel een paar jaar in beslag.”

Ook al waren het roerige tijden, ondertussen maakte de NDC mediagroep als mediabedrijf wel deel uit van de basisinfrastructuur van het Noorden. “En natuurlijk is Groningen voor ons heel belangrijk. Het is de thuisbasis van het Dagblad van het Noorden en die heeft onze grootste redactie.” Met de kranten wil de NDC in het Noorden de verbindende factor zijn. “Je moet in onze kranten lezen waar het in het Noorden over gaat. En we belichten het nieuws dan van verschillende kanten. We brengen de voors en de tegens aan bod. Dat mogen de lezers van ons verwachten. En daarnaast laten we natuurlijk zien wat er hier allemaal te doen is”, zegt ze.

Hyperlokaal

Met de eigen media is de NDC mediagroep zowel regionaal als lokaal actief. “We willen nog meer hyperlokaal aan het werk gaan door straks een soort van ‘woonplaatsapps’ te lanceren. De inwoners kunnen ons interactieve platform dan gebruiken om hun nieuws op lokaal niveau te brengen. Voor ons biedt het een mooie gelegenheid om de grotere nieuwtjes door te plaatsen in een van onze dag- of weekbladen. Dat is echter allemaal nog in ontwikkeling.”

'Het is hier ook gewoon heel erg mooi'

De NDC mediagroep is volgens Dina Boonstra absoluut een ambassadeur van Groningen. “Dat dragen we overal uit”, zegt ze. “Ook ikzelf, hoewel ik ook echt een ambassadeur van het hele Noorden ben. Het is hier ook gewoon heel erg mooi. Groningen is meer dan aardbevingen. Oost-Groningen is prachtig en in de Eemshaven en de haven van Delfzijl hebben we prachtige industrie. En dan hadden we afgelopen jaar ook nog eens de fantastische Bowie-tentoonstelling, waarbij ik het huis ook ineens vol had met logees.”

Het Noorden heeft dat soort tentoonstellingen en andere grote evenementen nodig. “We besteden daar in onze media natuurlijk aandacht aan, want het genereert positieve aandacht. Maar waar we ook vooral heel sterk in zijn, zijn de kleine evenementen. We hebben hier in het Noorden jaarlijks 30.000 culturele evenementen. En het is ook echt onze taak om juist dat soort kleinere evenementen en activiteiten te laten zien. Want dat is wat Groningen en de rest van het Noorden nou zo mooi maakt.”

www.ndcmediagroep.nlhttp://www.ndcmediagroep.nl/

 

Meer lezen?