Zoek op de website
iWink vol overtuiging ‘Ambassadeur van Groningen’

iWink vol overtuiging ‘Ambassadeur van Groningen’

Ambassadeurs

01-08-11

Groningen blijkt een uiterst vruchtbare kraamkamer voor de meest uiteenlopende ondernemingen in de internetsector. Niet alleen werden in Groningen landelijk bekende internet-initiatieven opgericht, zoals de Nationale Vacaturebank of de vergelijkingssites van Ben Woldring, maar er hebben zich ook grote internetbedrijven ontwikkeld met tientallen medewerkers. ‘Dat heeft niet alleen te maken met de beschikbaarheid van hoog opgeleide medewerkers, maar ook met het prettige ondernemersklimaat. Groningen is enerzijds geen dorp, en anderzijds ook geen supergrote stad. Door goed werk te leveren en mond-tot mond-reclame, krijg je hier al snel opdrachtgevers. Zeker om te starten is er echt een heel goed klimaat in Groningen’.

Dat zegt Jurriaan Wentink, medeoprichter en mede-eigenaar van het Groningse internetbedrijf iWink. Dat is een full-service internetbureau dat websites en webapplicaties maakt en webmarketingcampagnes verzorgt. iWink is zelf ook een voorbeeld van een onderneming opgericht door ambitieuze (ex-) studenten, dat zich in Groningen snel ontwikkelde. Negen jaar geleden werd iWink opgericht en inmiddels behoort het met dertig medewerkers tot een van de grotere internetbedrijven van Nederland, en zeker van Groningen. In juli werd een nieuw kantoorpand in gebruik genomen, het Mauperstuuspand aan de A7, tegenover de Gasunie.

‘Ja, het is snel gegaan de afgelopen jaren in Groningen. Ik denk dat wij de meeste Groningse websites bouwen. Maar wij doen veel meer dan het maken van websites. ‘Meer doen met internet’ is onze slogan, en in de praktijk maken we dat ook waar. Dat wil zeggen: wij denken met onze klanten mee over de toenemende mogelijkheden die internet in hun organisatie te bieden heeft’, aldus Wentink. Deze zomer won hij de Paul Dijkstra Award, een tweejaarlijkse prijs van de Commercieele Club Groningen, toegekend aan jong, veelbelovend Gronings ondernemerstalent.

Onlangs is hij “Ambassadeur van Groningen” geworden. Dat houdt in dat zijn bedrijf de campagne “Er Gaat Niets Boven Groningen” steunt, en dat hij waar dat maar kan, de boodschap uitstraalt dat het prima ondernemen is in Groningen.

‘Het kost me weinig moeite om die boodschap uit te stralen, want ik vind oprecht dat het prima ondernemen is in Groningen, zeker in onze bedrijfstak. Wij zijn hier als student komen wonen en hebben hier een bedrijf opgericht. Dat is een zeer Gronings bureau, met veel Groningse opdrachtgevers, waaronder Gasunie. Alles bij ons is gericht op Groningen. Onze ambitie is het om het beste internetbureau in de provincie Groningen te zijn. Dan is het een logisch gevolg om ook ambassadeur van Groningen te worden.’

Volgens Jurriaan Wentink is een van de voordelen van Groningen ook de toegang tot hoog opgeleid personeel. ‘Er zijn vaak mensen die aan de universiteit of hogeschool studeren die bij ons stage komen lopen, en die daarna bij ons blijven. Vaak tot hun eigen verrassing, want veel jongeren die hier komen studeren gaan er vanuit dat ze na afloop van hun studie elders in Nederland aan de slag zullen gaan, en zo is het ook jarenlang geweest. Maar in Groningen zijn er nu ook mogelijkheden genoeg en wat dat betreft denk ik wel dat er nog een verandering van mind-set nodig is bij studenten. Ze kunnen in Groningen prima studeren en vervolgens ook blijven werken. Groningen is een stad om lang te blijven!’, aldus ‘ambassadeur’ Jurriaan Wentink. 

www.iwink.nl

Meer lezen?