Zoek op de website
NDC wil in 2014 voorop lopen in de markt: zowel in print als digitaal

NDC wil in 2014 voorop lopen in de markt: zowel in print als digitaal

Ambassadeurs

16-12-13

De Noordelijke Dagblad Combinatie (NDC Media) komt in 2014 met enkele opmerkelijke initiatieven. Die moeten er voor zorgen dat deze uitgever van onder meer het Dagblad van het Noorden opnieuw voorop loopt in de markt. Welke initiatieven dat precies zijn wil marketing-manager Peter Idema nog niet kwijt, maar ze moeten er toe leiden dat nieuws, informatie en duiding langs álle kanten worden ontsloten.

'Wij zijn als bedrijf gespecialiseerd in het leveren van nieuws, informatie en duiding. Dat doen we al lang niet meer uitsluitend door het bedrukken van papier: dat kunnen we digitaal ook steeds beter. Maar we willen verder op die ingeslagen weg. Ons maakt het namelijk niet uit hoe we het aanbieden: we passen ons aan aan de behoefte van de consument. Voor ons staat in elk geval wel vast dat we voorop willen lopen in de markt!’

NDC Media heeft onrustige jaren achter de rug. Het bedrijf moest zich aanpassen aan de veranderingen in de markt, en dat leidde onder meer tot een besparing in het personeelsbestand. Het aantal banen van het bedrijf, dat bladen uitgeeft in Groningen, Friesland en Drenthe, bedraagt nu 550 fte’s.

Maar nu de reorganisatie achter de rug is, wil NDC de blik weer naar buiten en op de toekomst richten. In plaats van te verdedigen wil NDC nu ook weer met verrassende offensievere initiatieven komen.

‘Het jaar 2014 wordt het jaar van nieuwe initiatieven. We zullen dan dingen gaan doen die heel anders zijn dan we tot nu toe gedaan hebben. Zoals een andere abonnementsstructuur.’

‘We hebben het afgelopen jaar zeer succesvolle proeven gedaan in de sfeer van apps. Daardoor kreeg de consument de keuze of men ons wilde volgen op pc, via een app op tablet, of op papier. De waarde voor de consument zit hem in onze content, en dan maakt het niet uit hoe we het aanbieden. We hebben gemerkt dat het zeer op prijs wordt gesteld wanneer mensen zelf kunnen kiezen hoe ze onze informatie krijgen. En daarom willen we in 2014 op deze ingeslagen weg verder gaan’, vertelt Peter Idema.

Volgens de Groningse uitgever bleken mensen het prachtig te vinden om de krant via de app te kunnen lezen, bijvoorbeeld op vakantie. ‘Zo kon men in het buitenland op de camping onze krant bij de receptie via wifi downloaden op hun laptop of tablet. Vervolgens namen ze die mee naar het strand, waar ze lekker konden lezen’, zo vertelt Peter Idema.

Hij kreeg onlangs een reactie van iemand die dankzij de nieuwe apps in zijn vakantie helemaal bij was gebleven met het bijhouden van de krant, zodat hij niet na terugkeer nog een hele dag moest steken in het doorploeteren van de krantenstapel.

Groningen: prettig werken!

NDC Media is al meer dan honderd jaar actief in Groningen, wanneer we de tijd van ooit moederbedrijf Nieuwsblad van het Noorden er even bij op tellen. ‘Voor ons als bedrijf is het in Groningen heel prettig werken. De mensen hebben een positieve grondhouding. Ze zijn nuchter en open naar de toekomst. Ik heb de indruk dat veel mensen tegenwoordig vaker denken in termen van kansen dan in bedreigingen.’

‘Ik heb de indruk dat het tij begint te keren. Niet alleen zijn er voorzichtig positievere geluiden over de economie, maar ik heb het gevoel dat in z’n algemeenheid de mineurstemming voorbij lijkt. Veel mensen lijken te denken: ‘als dit de crisis is, en het hier bij blijft, laten we dan kijken wat we wel kunnen doen!’ Dat is een ondernemende instelling, en als we op die manier het jaar 2014 tegemoet kunnen treden, dan denk ik dat we een heel eind kunnen komen met de economie van Groningen’, aldus Peter Idema.

www.ndcmediagroep.nl

Meer lezen?