Zoek op de website
Open viert een succesvol decennium

Open viert een succesvol decennium

Ambassadeurs

01-04-12

Perry ten Hoor, mede-oprichter en Managing Director Open Communicatie

Het Groningse communicatiebureau Open bestaat dit jaar tien jaar. Tijd voor een feestje natuurlijk, maar ook een gelegenheid om terug te blikken met Perry ten Hoor, mede-oprichter van Open en Ambassadeur van Groningen.

Open bestaat 10 jaar. Hoe hebben jullie dat gevierd?

‘In de afgelopen 10 jaar zijn we altijd op zoek geweest naar de inhoud en niet naar de verpakking alleen. Vandaar ook dat we ons 10-jarig bestaan gevierd hebben met inhoud. We hebben twee boeken gemaakt. Het eerste is een creatief-inhoudelijk boek met het meest opmerkelijk werk uit de afgelopen 10 jaar. Het tweede boek is een soort managementboek dat bedoeld is ter inspiratie. Daarin beschrijven we hoe je als ondernemer of onderneming openheid en transparantie kunt toepassen in je bedrijfsvoering. Daarnaast geeft het ook een kijkje in de keuken van een bureau en het opstarten van een bedrijf en leest het als een spannend jongensboek.’

Hoe is Open tien jaar geleden ontstaan?

‘We zijn met z’n drieën begonnen, Pierre Carriere, Barry Kok en ik. Niet omdat we zo graag ondernemer wilden worden, maar omdat we een specifieke visie op ons vak hadden en vonden dat het anders kon. Het was de tijd dat openheid en transparantie steeds meer gewenst werd vanuit de markt, waardoor de relatie tussen opdrachtgever en bureau veranderde. En veel reclamebureaus blonken niet echt uit in het openheid; het waren voor opdrachtgevers vaak black boxes waarvan je niet wist wat er binnenin gebeurde. Volgens die gedachtegang hebben we een hele eigen open filosofie bedacht en doorgevoerd in ons bureau. Het resultaat en de geschiedenis ervan is te lezen in ‘De open organisatie’ dat vanaf deze week te verkrijgen is via Bol.com.’

Wat zijn voor Open de hoogtepunten van het afgelopen decennium geweest?

‘Hoogtepunt is toch wel dat we na 10 jaar een vooraanstaande positie in Noordoost-Nederland hebben; het is het bewijs dat onze formule werkt. En dat is toch mooi? Iets wat je in hoofd bedenkt, deels op basis van een onderbuik gevoel, dat vervolgens op papier zetten en het gaan uitvoeren. Je moet dan nog wel ieder jaar consequent checken en toetsen of de uitgangspunten die je destijds had nog overeind staan. Ook het hebben van een eigen pand op de mooiste plek van Groningen, de Noorderhaven, voelt geweldig. Plezier in het werk staat bij ons centraal en dan is zo’n plek, tussen stad en plantsoen met bootjes voor de deur, natuurlijk fantastisch. Iedere dag stap je daar weer blij naar binnen en naar buiten. Verder is waardering natuurlijk altijd leuk. We hebben een aantal prijzen en nominaties gehad, waaronder een Effie voor de meest effectieve campagne van Nederland en een NIMA-award voor de beste campagne van Noordoost-Nederland. We zijn over het algemeen nuchtere noorderlingen, maar daar word je dan wel blij van. Vooral voor de opdrachtgever is het een mooie bevestiging. De oranje G van ‘Er gaat niet boven Groningen’, de Drenthe-campagne en het nieuwe logo van het Drents Museum behoren wat mij betreft creatief gezien tot de hoogtepunten van Open.’

Wanneer en waarom is Open Ambassadeur van Groningen geworden?

‘We zijn vanaf het begin lid van de Ambassadeurs van Groningen. Omdat we geloven in de kracht van het gezamenlijk promoten van Groningen. En omdat we de stad en de provincie een erg warm hart toedragen. Voor een creatief is de omgeving van groot belang. Zowel stad als omgeving inspireren keer op keer weer om creatieve en onderscheidende ideeën en campagnes te bedenken. Daarnaast stonden we 10 jaar geleden aan de basis van de nieuwe ‘Er gaat niets boven Groningen’-campagne. We vervingen de wat gedateerde stem van Henk Vonhoff in de radiospotjes door de hippe stem van Joost Marsman van IOS. En ontwikkelden een nieuwe corporate identity voor Groningen: de oranje ‘G’ met een rondje eromheen. De stad en de provincie Groningen werden zo letterlijk een merk en het rondje met de G stond eveneens voor ‘copyright’: alleen en exclusief te zien, te beleven of te genieten in Groningen. De eigenheid en eigenzinnigheid van Groningen werd daarmee benadrukt. Via diverse campagnes hebben wij vervolgens ook ons steentje bijgedragen aan de promotie van Groningen. Inmiddels is de ‘Groningen-G’ een erg bekend symbool geworden in Nederland.’

Hebben jullie momenteel nog opvallende projecten op stapel staan?

‘Op dit moment werken we aan diverse campagnes en identiteitstrajecten. Zo zitten we volop in de nieuwe Vikingententoonstelling van het Drents Museum die straks van start gaat en in de campagne voor de nieuwe Bosatlas van Noordhoff Uitgevers die dit voorjaar verschijnt. Verder zitten we middenin in de marketingactiviteiten van Groningen Airport Eelde dat na de baanverlenging in een stroomversnelling is gekomen, met onlangs de komst van Ryanair met nieuwe bestemmingen. We zijn inmiddels specialist in regio- en citymarketing en in dat kader zijn we gevraagd om de citymarketing van Kampen vorm te geven en de woonmarketing van Dronten, ook die trajecten lopen op dit moment. En voor Menzis Zakelijk staat een business-to-business-campagne op stapel. Kortom, leuke en gevarieerde opdrachten met vooral leuke opdrachtgevers.’

Waar zie je Open over nog eens tien jaar?

‘Dan zijn we nog opener. De nieuwe digitale middelen en sociale media bieden de mogelijkheid om nog transparanter te gaan werken en processen nog dichter bij de opdrachtgever te brengen. En dan staat een nieuwe generatie Open-mensen klaar om het gedachtengoed en de filosofie van Open weer een stap verder te brengen. Maar nog steeds zal de basis in Noord-Nederland liggen. Omdat de kwaliteit van leven hier top is; een belangrijke factor in onze ondernemersvisie en in ons vak.’ 

www.altijdopen.nl

Meer lezen?