Zoek op de website
Vrouwelijke ambassadeur: ‘neem de tijd voor de provincie’

Vrouwelijke ambassadeur: ‘neem de tijd voor de provincie’

Ambassadeurs

Het duurde even, maar sinds kort kent Groningen haar eerste vrouwelijke ambassadeur: directeur Karin Orsel van het Delfzijlster scheepvaartbedrijf Management Facilities Group. Haar devies? ‘Wij moeten de tijd nemen om onze provincie te tonen.’

De 36-jarige Orsel is één van de weinige hooggeplaatste vrouwen in de uitgesproken mannenwereld van de scheepvaart. 'Het gaat allemaal om mentaliteit', zegt ze. 'Je moet je niet neerleggen bij stigma's en clichés: het gaat om wat je dóet. Wat dat betreft zijn er wel overeenkomsten tussen de acceptatie van vrouwen in een mannenbolwerk en het verkopen van een provincie als Groningen.'

Orsel is vereerd met haar nieuwe functie. Ze neemt zelf altijd de tijd om haar buitenlandse klanten op een prettige manier kennis te laten maken met onze provincie. Vooral in de zomermaanden is er veel moois te zien. Het wad, de uitgestrekte akkers van het Hogeland en het Oltambt met de vele monumentale Hereboerderijen. 'De klanten vinden het allemaal prachtig, loven het landschap, de borgen en vestingstadjes met termen als 'indrukwekkend' of 'imposant'.'

Haar advies is dan ook neem hier de tijd voor. 'Ik merk dat mijn zakenrelaties het enorm waarderen. Dat is een persoonlijke touch die ze nergens anders vinden. Op die manier gaat Groningen tenminste een beetje leven in het buitenland.'

Overigens werkt deze aanpak niet alleen bij grote buitenlandse bedrijven. 'We proberen heel bewust ondernemers uit de Randstad óók eens deze kant op te krijgen voor vergaderingen of overleg', legt ze uit. 'De weg die zij moeten afleggen naar ons is even lang als de weg die wij moeten afleggen naar hen - al denken de meeste Randstedelingen van niet.'

www.managementfacilities.nl

Meer lezen?