Zoek op de website
Toerisme

Toerisme

Facts & Figures

Toeristisch imago Groningen verbeterd

Het toeristisch imago van Groningen is de afgelopen zeven jaren aanzienlijk verbeterd. Een imago onderzoek dat onlangs in opdracht van de Provincie Groningen is uitgevoerd laat zien dat Groningen steeds vaker wordt gezien als een interessante vakantiebestemming.

Vooral bij Nederlanders die de provincie nog niet bezocht hebben, is het beeld veranderd. Het gemiddelde rapportcijfer voor Groningen in 2011 is bij hen met 0,6 punt gestegen tot 6,2 ten opzichte 2004. De waardering van mensen die de provincie al eens bezocht hebben is onverminderd hoog. Net als in 2004 scoort Groningen bij deze groep een 7,8. 

In 2004, kort na de oprichting van Marketing Groningen, heeft de Provincie Groningen het eerste imago-onderzoek uit laten voeren. De belangrijkste conclusie uit dit onderzoek was dat er een groot verschil was tussen de ervaringen van de Nederlandse bezoekers aan Groningen en de verwachting onder die Nederlanders die Groningen niet eerder hadden bezocht. Uit de resultaten van het nieuwe imago onderzoek blijkt nu dat de waardering voor en de kennis van Groningen sterk verbeterd in de afgelopen zeven jaar, vooral onder de niet-bezoekers aan Groningen. Dit resultaat loopt parallel met de strategische marketingaanpak en de intensivering van de door Marketing Groningen uitgevoerde Er gaat niets boven Groningen campagnes. Al eerder is aangetoond dat door deze factoren de oriëntering op Groningen de laatste jaren is toegenomen.

www.toerisme.groningen.nl