Zoek op de website
 Groningse startup BUKU heeft wereldwijde primeur met streamingdienst voor studieboeken

Groningse startup BUKU heeft wereldwijde primeur met streamingdienst voor studieboeken

Ondernemen

25-07-17

‘Spotify of Netflix, maar dan voor studieboeken’, dat is hoe Jeff van der Laan zijn kersverse startup BUKU omschrijft. ‘We gaan in september live met ’s werelds eerste streamingdienst voor lesmateriaal. Je betaalt een vast bedrag en kunt vervolgens waar en wanneer je maar wilt gaan blokken voor je tentamens.’ BUKU is daarmee niet alleen een oplossing voor studenten; ook uitgevers van studieboeken zijn erg enthousiast over de Groningse vinding.

Iedereen kent het nog wel uit zijn studententijd: elk jaar weer kreeg je een lange lijst met boeken voorgeschoteld waarvan geacht werd dat je die aanschafte. Velen schaften trouw het voorgeschreven lesmateriaal aan, maar er waren er ook genoeg die hun studiebeurs wel beter konden besteden. Er werden en worden dan ook veel studieboeken gedeeld. Vroeger ging dat nog via kopietjes en tweedehands exemplaren; tegenwoordig kun je alles online delen. Maar hoogwaardig lesmateriaal kost geld en als iedereen het gratis deelt, valt het volledige businessmodel weg. ‘En zie dan nog maar eens competente mensen te vinden die hun best doen om zo goed mogelijk studiemateriaal te ontwikkelen en uit te geven’, schetst Van der Laan de nadelen van het gratis delen.
 
Hij heeft er zelf de nodige ervaring mee. ‘Je doet als student natuurlijk gewoon mee aan dat circus, ook omdat studeren steeds duurder wordt in Nederland.’ Het was al tijdens zijn studie, zo’n vier jaar geleden, dat Van der Laan voor het eerst op het idee van een streamingdienst kwam. ‘Op de Wentworth University of Technology in Boston, waar ik in het kader van een uitwisselingsprogramma een minor volgde, was het nog veel erger. Daar betaalde vrijwel niemand voor studieboeken.’
 
Inmiddels is er een cultuuromslag gaande, constateert Van der Laan. ‘Dat zie je bijvoorbeeld in de film en muziekindustrie. Tot een paar jaar geleden werd alles gewoon gratis van het internet getrokken; nu zie je dat steeds meer mensen toch bereid zijn om te betalen voor het gemak en het grote aanbod van streamingdiensten als Spotify en Netflix. Ik verwacht dat we met BUKU voor net zo’n ontwikkeling kunnen zorgen op het gebied van lesmateriaal. We beginnen in september met een aanbod dat voor ongeveer de helft van de HBO-studenten in Nederland al interessant is. Uiteindelijk willen we natuurlijk al het materiaal voor elke studie online hebben, maar zover zijn we nu nog niet.’

Uitgevers
Het is namelijk nog een hele toer om alle uitgevers mee te krijgen, zo heeft Van der Laan inmiddels aan den lijve ondervonden. ‘Voor het technische deel werken we samen met een bevriende Groningse ontwikkelaar, Appademic. Dat loopt heel lekker, maar uiteindelijk is BUKU natuurlijk helemaal niks zonder boeken…

We hebben met veel uitgevers contact en vrijwel iedereen is geïnteresseerd, waarbij zowel grote als kleinere uitgevers inmiddels meedoen. Uitgevers realiseren zich dat er iets moet gebeuren, maar hoe ze dat willen aanpakken is in veel gevallen nog niet duidelijk. Ons onafhankelijke platform helpt hen daarbij. Een aantal grote uitgevers wil beginnen met een deelintroductie: we starten met hun economische lesmateriaal voor het HBO. Andere uitgevers hebben besloten meteen hun volledige portfolio in BUKU te zetten. Mede daardoor zijn we ook interessant voor professionals’

Vliegende start
Van der Laan hoopt natuurlijk op een vliegende start met BUKU. ‘En dan kunnen we verder kijken. Eerst willen we al het HBO-lesmateriaal kunnen aanbieden. Daar bedienen we de grootste groep studenten in Nederland mee en het aantal uitgevers is er beperkt. Natuurlijk willen we uiteindelijk ook boeken voor het Wetenschappelijk Onderwijs gaan aanbieden, maar omdat het uitgeversveld daarin veel meer versnipperd is, is dat een stuk lastiger.'

'Het duurt dus nog wel even voordat het zover is, maar ik geloof echt in ons businessmodel, waar uitgevers, het onderwijs en studenten allemaal beter van worden. Komend collegejaar hebben we de kans om alle uitgevers daarvan te overtuigen’, aldus de ambitieuze jonge ondernemer. ‘Het zou toch tof zijn dat wij als Gronings bedrijf straks voor alle studenten studeren goedkoper, makkelijker en leuker kunnen maken?!’
 
Ga voor meer informatie naar www.buku.io