Zoek op de website
Koopjesdrogisterij.nl uit Oude Pekela timmert nationaal aan de weg

Koopjesdrogisterij.nl uit Oude Pekela timmert nationaal aan de weg

Ondernemen

26-07-17

Je verwacht het niet, maar in Oude Pekela zit een van ’s lands grootste online drogisterijen, koopjesdrogisterij.nl. Het bedrijf groeit als een tierelier: inmiddels verlaten wekelijks ruim 6.000 pakketten met crèmepjes, afslankproducten, voedingssupplementen, douchegels en nog veel meer drogisterijartikelen de deuren van het bedrijfspand in het oost-Groningse dorp.

Koopjesdrogisterij.nl is een jaar of zes geleden opgericht door het ondernemersechtpaar Jos Mekkering en Brenda Warmels uit Oude Pekela. Het begon vanuit een schuurtje, maar die schuur maakte al snel plaats voor een eerste bedrijfspand, waarna dat pand weer verruild werd voor een nog groter pand. ‘En al zitten we nu nog in een verbouwing, eigenlijk zijn we alweer toe aan de volgende’, aldus Regina Koning Hettema, directeur Marketing & Relaties, die samen met Brenda Warmels het bedrijf aanstuurt. Waar Koning zich bezighoudt met marketing, het contact met klanten en leveranciers en het aansturen van bijbehorende afdelingen, is Warmels als algemeen directeur actief op het gebied van intern HRM  en het aansturen van de inpakafdeling, magazijn en binnenkomende goederen.

Koopjesdrogisterij.nl is, zoals de naam al doet vermoeden, een online webshop waar particulieren en soms ook bedrijven terecht kunnen voor alle denkbare drogisterijartikelen, tegen aantrekkelijke prijzen. Dat laatste is niet het enige dat het succes verklaart, weet Koning. ‘We proberen keer op keer, al dan niet in samenspraak met de leverancier, met aantrekkelijke acties te komen. Bovendien hebben we een enorm assortiment, bestaande uit 70.000 producten. We zijn groot geworden met producten op het gebied van slimming en voedingssupplementen, maar inmiddels gaan ook verzorgings- en sportvoedingsproducten heel hard. Ook verkopen we artikelen voor huisdieren als honden, katten en paarden; op dit gebied is nog een sterke groei te behalen.’

Dat enorme assortiment leidt ertoe dat wekelijkse zo’n 6.200 pakketten de poorten van het bedrijf verlaten. ‘Maar dat zullen er vlug meer zijn. Sinds kort wordt er ook in het weekend ingepakt en verstuurd, dus ik vermoed dat het in no-time om 8.000 stuks gaat’, aldus Koning. Bedenk je dat een gemiddelde bestelling 69 euro bedraagt en je begrijpt dat de online drogisterij een miljoenenomzet draait. ‘En het einde is nog lang niet in zicht’, zegt Koning overtuigd.

‘Afgelopen jaren groeiden we zo’n 40 tot 50 procent per jaar en het is onze ambitie ook komende jaren stevig door te groeien.’ En daarbij gaat het niet alleen om omzet. ‘Er is altijd wel iets te verbeteren: de levertijd, de dienstverlening naar de klant, de inpaksnelheid. Het zijn allemaal zaken die we komende jaren nog verder willen optimaliseren.’

Rest natuurlijk de vraag of het bedrijf dan ook van plan is Oude Pekela te verlaten? ‘Die vraag wordt ons heel vaak gesteld en elke keer zijn we weer gefascineerd door die vraag. Waarom zou je als succesvolle webshop niet kunnen ondernemen vanuit een oost-Gronings dorp? Zelf zien we alleen maar voordelen: we hebben hier alle ruimte en er is voldoende personeel beschikbaar. Ook leveranciers zijn blij: zij hoeven nooit in de file te staan. Dus verhuizen? Nee, we gaan hier niet weg. Al is het alleen maar omdat Koopjesdrogisterij.nl hier zijn wortels heeft.’

www.koopjesdrogisterij.nl