Zoek op de website
‘Laat maar zien waar je trots op bent!’

‘Laat maar zien waar je trots op bent!’

Ondernemen

23-02-16

Pro-Time vertelt het verhaal van het Noorden aan Nederland

De verslaggevers, cameramannen en technici van het Groningse Pro-Time reizen het hele Noorden, het hele land en zelfs de halve wereld over om verslag te doen van de meest uiteenlopende zaken. ‘We handelen in verhalen’, vat directeur Xandra Groenewold samen. En als het even kan, verhalen uit het Noorden. ‘Ik durf wel te stellen dat het Noorden dankzij Pro-Time vaker voorbij komt in het landelijke nieuws.’

De beelden van Pro-Time gaan regelmatig de hele wereld over. Zo was het Pro-Time-cameraman Martijn die vorig jaar een paar minuten na de aanslag op Charlie Hebdo in Parijs vanuit Hilversum een telefoontje kreeg of hij zo snel mogelijk naar Frankrijk kon. Niet veel later deed hij samen met Rik Konijnenbelt van RTL Nieuws verslag vanuit het dorp Dammartin-en-Goëlle, waar de terroristen zich verscholen hielden. Ze stonden met hun neus bovenop het nieuws. Ook het inmiddels iconische beeld van de inwoonster van het Drentse Oranje die tijdens protesten tegen vluchtelingenopvang in het dorp  bijna omver werd gereden door de BWM van staatssecretaris Dijkhoff zijn van de hand van een Pro-Time-cameraman, die ter plekke was in opdracht van de NOS. En dan zijn er ook nog de aardbevingen: vlak na de zwaarste beving tot nu toe, met een kracht van 3,1, moesten de Pro-Timers alle zeilen bijzetten. Hun beelden van geschokte en geëmotioneerde Groningers haalden zowel het NOS-journaal als het RTL Nieuws.

Het werk van Pro-Time gaat veel verder dan de verslaggeving voor grote nieuwszenders als de NOS, RTL en SBS. Pro-Time adviseert ook bedrijven en organisaties over hun communicatiestrategie. En ook daar komt het ‘vertellen van verhalen’ om de hoek kijken. Xandra: ‘We maken niet ‘zomaar’ een filmpje voor een bedrijf. Veel belangrijker is de vraag welk verhaal je wilt vertellen? En aan wie? Kortom: wat is de onderliggende behoefte? Vaak blijkt dan dat die behoefte veel verder gaat dan alleen een film.’

Uitdragen wat je doet, laten zien waar je goed in bent, volgens Xandra zouden noordelijke bedrijven dat veel meer moeten doen. ‘En dat hoeft niet eens per se met een door ons gemaakt filmpje.’ Lachend: ‘Al is dat natuurlijk wel het mooiste.’ Om op serieuze toon verder te gaan: ‘Er zijn zoveel prachtige bedrijven in Groningen waar we het bestaan niet eens van weten. ‘Laat maar zien waar je trots op bent’, geef ik ondernemers vaak als advies. Daar plukt niet alleen het bedrijf zelf, maar ook de hele noordelijke economie de vruchten van. Laat in de rest van het land maar zien wat voor juwelen van bedrijven we hier hebben. We zouden echt een stuk trotser moeten zijn en dat ook moeten uitdragen.’ Als voorbeeld geeft Xandra de Wadden. ‘De Wadden staan op de Wereld Erfgoedlijst van Unesco. Er komen mensen speciaal naar Nederland om ook de Wadden af te kunnen vinken van hun lijst van Werelderfgoederen, zoals de Great Barrier Reef. Maar uiteindelijk hoor je maar weinig Groningers met trots over de Wadden praten. We hebben er met zijn allen een verantwoordelijkheid in om het Noorden, en Groningen in het bijzonder, goed op de kaart te zetten.’

En dat weten ze bij Pro-Time als geen ander. ‘Ik durf wel te stellen dat het Noorden dankzij ons vaker in de landelijke nieuwsbulletins verschijnt. Vergeet niet: we moeten hier echt tamtam maken om bepaalde onderwerpen op het nieuws te krijgen, dat gaat niet vanzelf. Elke dag weer proberen we bij landelijk nieuws een noordelijke insteek te verzinnen of juist andersom: dat we proberen nieuws uit het Noorden landelijk te trekken.’ Een voorbeeld? ‘Heel recent: het faillissement van V&D. Waarom zou je dat verhaal niet vanuit Groningen vertellen? In Groningen heeft de V&D altijd een unieke plek in de binnenstad gehad; daar zit een verhaal in. We doen dan echt ons best de redactie in Hilversum daarvan te overtuigen. En met succes trouwens: de Groningse V&D heeft een aantal keren het NOS-journaal gehaald.’  

Waar veel mediabedrijven afgelopen jaren grote moeite hadden het hoofd boven water te houden, ging het Pro-Time alleen maar voor de wind. ‘Natuurlijk hebben wij ook wel periodes gehad waarin het wat lastiger ging, maar we hebben ons altijd uitstekend staande weten te houden. Om me heen zie ik vaak dat bedrijven die het moeilijk hebben de neiging krijgen om zich te verbreden, hun product wat goedkoper te maken of anders te gaan werken. Ik denk dat het onze kracht is dat wij altijd dicht bij onszelf zijn gebleven. We hebben bij Pro-Time altijd de focus gehouden op wat we doen: het vertellen van verhalen. Dat is altijd onze core-business gebleven. We zijn blijven doen waar we goed in zijn.’

En dat zouden meer bedrijven moeten doen, vindt Xandra. ‘Noordelijke bedrijven en ondernemers willen nog wel eens het gevoel hebben dat ze moeten opboksen tegen de snelle jongens uit het Westen. Het bekende Calimero-effect. Niet doen! Veel bedrijven doen goede zaken in de Randstad en niet voor niets. Ze hebben gewoon een goed product in handen.’ Daarbij komt, zegt Xandra, dat organisaties uit de rest van het land juist graag zakendoen met Groningers. ‘We zijn hier niet van de blabla, maar lekker nuchter. Bovendien, afspraak is afspraak en dat wordt gewaardeerd.’  

www.pro-time.nl

Meer lezen?