Zoek op de website
Mr. Chadd: de succesvolle digitale huiswerkbegeleider uit Groningen

Mr. Chadd: de succesvolle digitale huiswerkbegeleider uit Groningen

Werken & Wonen

16-06-16

Een huiswerkbegeleider of bijlesdocent die je altijd bij de hand hebt: dat is Mr. Chadd. De door Jan Kuipers en zijn partner Kim van der Esch ontwikkelde app brengt leerlingen en studenten met vragen over het lesmateriaal in contact met specialisten die hen snel een antwoord kunnen geven. De in oktober 2015 gelanceerde app heeft inmiddels al zo'n 35.000 gebruikers en dat aantal blijft maar groeien. 'Het gaat best goed voor een idee dat is ontstaan onder het genot van een wijntje op de bank', zo zegt Jan Kuipers met gevoel voor understatement.

Zoals gezegd ontstond het idee toen Kuipers en Van der Esch op de bank zaten te brainstormen over welke zaken er nu echt beter zouden kunnen in de wereld. 'Op een gegeven moment vroegen we ons af of er al een online huiswerkhulp was voor scholieren', vertelt Kuipers. 'Kim is onderwijskundige en pedagoog en had al de nodige ervaring in de wereld van het onderwijs en vond dat in het onderwijs te weinig werd ingespeeld op de wensen van de leerling.'

Die top down-benadering zonder feedback van de eindgebruikers was het tweetal een doorn in het oog. 'Zeker in deze tijd van digitalisering kun je veel meer doen om op de wensen van leerlingen in te spelen. Er is natuurlijk al de mogelijkheid om je vrienden of klasgenoten te appen als je 's avonds bij het maken van je huiswerk tegen een probleem aanloopt. Maar vaak duurt het dan heel lang voordat je antwoord krijgt en niet iedereen heeft er zin in om steeds maar te moeten meehelpen met het huiswerk van iemand. Natuurlijk kun je het ook altijd nog aan je ouders vragen, maar geloof het of niet: die weten ook niet alles!'

Ontwikkeling
Deze gedachte gaf de aanzet tot de ontwikkeling van Mr. Chadd, maar het duurde nog wel even voordat er daadwerkelijk een goed werkende app was. 'In februari 2014 hebben we met z'n tweeën een soort startup-weekend gehouden', vertelt Kuipers. 'We hebben ons in huis opgesloten en zijn gaan nadenken over hoe we het zouden kunnen aanpakken. Maar omdat ik nog bezig was met mijn studie accountancy en Kim het druk had met haar werk, verdween het idee eigenlijk ook al snel naar de achtergrond.'

Tot oktober 2014, toen het duo elkaar naar eigen zeggen nog eens goed aankeek en besloot alsnog iets met hun idee te gaan doen. 'Het bleek bij ons allebei nog in ons achterhoofd te zitten. We wilde er toch echt iets mee gaan doen.' En dus werd er doorgepakt, stevig zelfs. 'We wisten dat het meer dan een fulltime job zou worden en dus stopte ik met mijn studie en zegde Kim haar baan op. We zijn ons gaan oriënteren op wat leerlingen nu echt willen van een digitale huiswerkhulp. Daarvoor zijn we op een groot aantal scholen met de leerlingen in gesprek gegaan, met moodboards en noem maar op. Daaruit bleek eigenlijk al snel dat ze ons idee heel erg zagen zitten.'

Gesterkt in hun idee dat een dergelijke app echt wel bestaansrecht zou hebben, gingen Kuipers en Van der Esch aan de slag met de wat meer ingewikkelde kanten van het opzetten van een eigen bedrijf en de ontwikkeling van een app. 'We zijn aan de slag gegaan met de investeringsbehoefte, wat zou het ons gaan kosten en hoe dachten we dat terug te verdienen? Ook moesten we juridisch veel uitzoeken, omdat we vraag en aanbod bij elkaar brengen. Onze coaches zijn niet bij ons in dienst, ze werken als het ware als freelancers.'

Uiteindelijk stak alles goed in elkaar en wist het tweetal een investeerder achter zich te krijgen. 'En dus konden we aan de slag met de echte ontwikkeling van de app. Op 8 januari 2015 was de officiële oprichting van Mr. Chadd en op 12 mei hadden we al een pilot in de lucht. Dat was echt gigantisch spannend, want we konden zelf amper monitoren hoe het ging. Je kunt Mr. Chadd eigenlijk een beetje zien als een soort WhatsApp, maar dan met een backend waarin wij alles monitoren: welke vragen er worden gesteld en hoe snel daarop een (goed) antwoord komt. In de pilot ontbrak die backend-functionaliteit nog en konden alleen de ontwikkelaars een dag later op een uitdraaitje zien hoe het ging.'

Vanzelfsprekend was de ontwikkeling een proces van trial and error, maar al snel bleek dat de basis goed was. Na het oplossen van de nodige bugs kon de app op 14 oktober vorig jaar dan ook live. 'Nu hebben we een stabiel draaiend platform. Als je een vraag stelt, krijg je binnen 30 seconden een reactie dat er iemand mee aan de slag gaat en gemiddeld heb je binnen vijf minuten het antwoord op  je vraag. Als student kun je een tegoed aanschaffen waarmee je alleen hoeft te betalen voor de minuten waarin een coach met de beantwoording bezig is', zo legt Kuipers uit. 

Bestaansrecht
Dat proces van vraag tot antwoord wordt door Mr. Chadd goed gemonitord. 'Dat is van groot belang omdat we de kwaliteit van de geboden hulp willen kunnen waarborgen. Als onze coaches geen goede informatie zouden bieden, hebben we natuurlijk geen enkel bestaansrecht. Gelukkig hebben we inmiddels vijftig universitair geschoolde specialisten uit het hele land weten te werven en na de zomer komen er nog eens vijftig bij. Er is dus altijd wel iemand die het antwoord op je vraag paraat heeft.'

Inmiddels heeft Mr. Chadd al zo'n 35.000 gebruikers en is de android-app op veler verzoek ook in België gelanceerd. En ook vanuit het onderwijs zijn de reacties overwegend positief. 'We zijn momenteel in gesprek met verschillende HBO's en MBO's om over samenwerking te praten. Het onderwijspersoneel ziet zelf ook wel dat de digitalisering veel kansen biedt om het onderwijs in ons land te verbeteren, maar omdat de ontwikkelingen zo snel gaan, is het best moeilijk om te investeren in de techniek. Wij hebben dat al gedaan en kunnen zo een bijdrage leveren aan die onderwijsvernieuwing. We zijn een zeer welkome aanvulling op de gewone schooldag.'

Anner Awards
Onlangs ontvingen de bedenkers van Mr. Chadd de Anner Award, een prijs van de Hanzehogeschool Groningen voor ondernemende studenten. 'Een hele eer natuurlijk en de prijzen komen ook heel goed van pas', lacht Kuipers. 'Ik mag een jaar meedoen aan de classes van het VentureLab Groningen, daar kijk ik echt wel naar uit. Ze hebben altijd erg interessante lezingen waar je als beginnende ondernemer veel van kunt opsteken.'

Ook de geldprijs van 5000 euro komt volgens Kuipers als geroepen. 'Die gaat rechtstreeks in het bedrijf', zo geeft hij aan. 'En ook het tegoed voor een jaar lang flexibele kantoorruimte kunnen we erg goed gebruiken. Daarmee willen we in het westen van het land een wervingsbureau opzetten om nog meer goede coaches als freelancers aan Mr Chadd te binden.'

www.mrchadd.nl

Meer lezen?