NDC Mediagroep

‘Laten we de slagkracht van Stad gebruiken om het Ommeland te liften!’

‘Als Ambassadeurs van Groningen kunnen we met elkaar het verschil maken. Ik ben echt pleitbezorger van de verbinding tussen stad en regio. Ze kunnen namelijk enorm veel voor elkaar betekenen. De stad kan niet zonder het ommeland en dat geldt andersom ook. Want in de regio zit ruimte; om te leven, te denken en te ontwikkelen. Ruimte voor groei. Dat draagt bij aan innovatie in het bedrijfsleven of het doorontwikkelen van de Groningse topsectoren vrijetijd en toerisme, energie en healthy ageing. Laten we de slagkracht van Stad gebruiken om het Ommeland te liften. Moet je kijken wat je dan kan bereiken.’

Was getekend: Xandra Groenewold, bij NDC Mediagroep verantwoordelijk voor de corporate communicatie en de externe relaties. Vanuit die functie is ze Ambassadeur van Groningen. ‘Ik vind dat ontzettend gaaf’, zegt Groenewold daarover. ‘Ik heb me altijd ingezet voor het op de kaart zetten van de regio. En het is mooi dat ik nu de mooiste baan van Noord-Nederland heb én als ambassadeur terechtkom in het mooie netwerk van de Ambassadeurs van Groningen.’

Media-imperium
Want Groenewold werkt nog maar een paar maanden voor NDC Mediagroep. Tussen 1995 en 2018 bouwde de powervrouw met haar bedrijf Pro-Time namelijk aan haar eigen media-imperium. Het videobedrijf maakte bijvoorbeeld in opdracht van de NOS en RTL Nieuws journalistieke producties. Afgelopen jaar verkocht Groenewold Pro-Time aan de NDC Mediagroep en maakte ze dus deze carrièreswitch.

Vanuit haar nieuwe functie is ze verantwoordelijk voor de corporate communicatie en externe relaties van NDC en denkt ze ook mee met partijen die NDC Mediagroep benaderen voor (video)content. ‘Ik heb natuurlijk een enorm netwerk opgebouwd en ik probeer nu mijn collega’s aansluiting te laten vinden bij dat netwerk. Dat deed ik bij Pro-Time al en nu doe ik het in ‘het groot’. We vinden dat we als NDC ook een verbindende functie hebben. We bereiken met onze mediamix in potentie 2 miljoen noorderlingen. We zien welke thema’s er in het Noorden spelen. We willen die verhalen vertellen en binnen onze platformen de juiste verbindingen leggen.’

Groenewold: ‘In onze missie staat ook dat we het Noorden sociaal, cultureel en economisch willen verbinden. Vroeger deden we dat alleen met de krant, maar we nemen media anders tot ons. Je moet je doelgroepen opzoeken via bijvoorbeeld online kanalen of events.’

Onafhankelijk mediabedrijf is uniek
En eigenlijk is het heel bijzonder dat het Noorden nog een onafhankelijk groot mediabedrijf heeft. In de meeste andere regio’s trekt een landelijk opererende uitgever als Wegener aan de touwtjes. ‘Dat NDC onafhankelijk is, is uniek’, zegt Groenewold. ‘En het is ook van enorm groot belang dat we in het Noorden een goed mediabedrijf hebben. Dat moeten we koesteren. Het is belangrijk om onafhankelijke regionale journalistiek overeind te houden en sterker te maken. Dat is van groot belang voor de economie maar bovenal voor de democratie. Zeker in een regio als Groningen waar natuurlijk grote problemen zijn als het gaat om aardbevingen, de gaswinning en krimp.’

Groenewold is dan ook heel blij dat ze nu vanuit haar functie één van de Ambassadeurs van Groningen is. ‘Dat is een prachtig netwerk’, zegt ze. ‘Het is goed om elkaar af en toe te zien en te spreken. Je kunt snel schakelen en er ontstaan verbindingen. Onlangs nog hebben we als NDC Mediagroep meegeholpen bij de crowdfundactie van Marketing Groningen om de Martinitoren aan te pakken. Uiteindelijk zaten er in de top van de toren veertien belanghebbenden vanuit de vrijetijdssector aan tafel om te discussiëren over hoe we nog meer kunnen halen uit Groningen als toeristische toplocatie en hoe we de vrijetijdssector als topsector op de agenda kunnen krijgen. Niet alleen hier in Stad en Ommeland maar ook op landelijk niveau.’

‘In Groningen kennen we elkaar allemaal heel goed, de lijntjes zijn kort’, zegt Groenewold. ‘Dat is écht een kracht! Dan krijg je de ballen snel aan de rol als iemand een goed plan heeft. En er zijn veel goede plannen, ondanks alle problemen in de regio. Ik spreek de hele dag Groningers die vooruit willen.’

Vrijetijdseconomie
Volgens Groenewold moet de regio zich vooral richten op Healthy Ageing, de energietransitie en de vrijetijdseconomie. ‘Die laatste sector wordt onderschat. De vrijetijdseconomie kan in potentie groter worden dan de energiesector in Groningen, zo zei onlangs ook RUG-hoogleraar Jouke van Dijk. We moeten in de hele gaswinningsdiscussie geen geharrewar hebben tussen de gemeentes en provincies. We moeten niet afhankelijk zijn van wat Den Haag al dan niet voor ons bedenkt. Het zou mooi zijn als we als Groningers een oplossing kunnen bedenken voor ons eigen probleem. Zonder eigenbelangen. Het zijn toch onze vrienden, relaties en buren waar het hierover gaat?’

En dan heb je nog het verschil in economie en welvaart tussen stad en regio. Zo ligt de levensverwachting volgens Groenewold in de Veenkoloniën en in Oost-Groningen 5 tot 10 jaar lager dan in de stad. ‘Je hebt het over een afstand soms van maar 35 kilometer. Dan gaat er toch iets niet goed? Daar moeten we mee aan de slag. Een thema als healthy ageing, gezond ouder worden, is dan van enorm belang. Je moet tweerichtingsverkeer op gang krijgen. Dus ja: pak de slagkracht van de Stad en dan kun je het Ommeland liften. Als ik vanuit NDC Mediagroep daarin ergens een verbinding kan leggen, dan zal ik dat niet nalaten’, zo besluit Groenewold.

Groninger Forum ontvouwt zich: 'Maar het mooiste komt nog!'

‘Het Groninger Forum ontvouwt zich langzaam maar zeker nu de stellages...

Van Wijnen

‘Groningen is voor ons een heel belangrijke regio. Van Wijnen heeft er...

Gasunie

Gasunie is een Europees netwerkbedrijf voor energie met een gastransportnetwerk...