Navigatie overslaan

ESNS dit jaar vol­le­dig onli­ne en dus van­af de bank te vol­gen: Poten­ti­eel miljoenenbereik”

Door de lockdown zit een fysieke editie van het Groningse festival Eurosonic Noorderslag (ESNS), dat van 13 tot en met 16 januari op de agenda staat, er dit jaar niet in: het festival vindt volledig online plaats, weliswaar met een Gronings tintje. De knoop daarover werd al in november doorgehakt, vér voor de bekendmaking van de lockdown dus. “We hebben daarmee alle tijd gehad om ons goed voor te bereiden”, zegt Daniële Streep, hoofd Bedrijfsvoering bij ESNS, die ook meteen een lichtpuntje ziet: er is een potentieel miljoenenbereik.

Net als de fysieke editie van ESNS duurt ook de online variant van het vermaarde festival vier dagen. De eerste drie dagen staat aanstormend Europees talent centraal, en de vierde dag – altijd een zaterdag – staat met ‘Noorderslag’ in het teken van muziek van eigen bodem. Als vanouds staan er overdag conferenties op het programma. Elke dag wordt er live radio gemaakt vanuit Groningen en zaterdagavond is er een uitzending op televisie door de NTR.

Coronaproof

Pas een paar weken geleden, eind november, werd definitief besloten dat er dit jaar geen fysiek festival komt. “Dat besluit gaf rust in de organisatie”, blikt Streep terug. “Tot die tijd waren we namelijk keihard bezig met een hybride event, met zowel een online als een fysiek gedeelte. Er lag zelfs al een heel plan voor een coronaproof festival, met meerdere grote locaties zodat de bezoekers gemakkelijk 1,5 meter afstand zouden kunnen houden. Daarnaast werkten we al aan de ‘digital only’ editie, maar dat werken aan twee edities kostte ontzettend veel energie, terwijl de onzekerheid bleef. Op een gegeven moment hebben we daarom het zekere voor het onzekere genomen, en besloten we ons volledig op online te focussen.”

Bomvolle concertzaal

Net als bij het fysieke festival wordt er gewerkt met een blokkenschema, al staan er dit jaar iets minder acts gepland dan het publiek gewend is: een kleine 200 in plaats van de gebruikelijke 350 optredens. Volgens het hoofd Bedrijfsvoering heeft dat alles te maken met de spanningsboog van het publiek, die online nu eenmaal een stuk korter is dan wanneer je in een bomvolle concertzaal staat. Maar er was ook minder aanbod: “veel artiesten kunnen al bijna een jaar niet optreden en zijn soms niet helemaal klaar voor een online kick-start van hun carrière.”

Groningen als thuisstad

Omdat Groningen traditiegetrouw natuurlijk de thuisstad is van ESNS wilde de organisatie het online festival toch een Gronings tintje geven. “Wat er in Groningen kan, doen we in Groningen”, herhaalt Streep het credo van de afgelopen maanden. En dus waren de videoregistraties van de Nederlandse, Belgische en Duitse acts waar mogelijk in de Oosterpoort, Vera of het Grand Theatre, en werd er bij de opnames ook zoveel mogelijk gewekt met Groningse cameramensen, leveranciers en geluidstechnici. Bands en acts die niet naar Groningen konden of wilden afreizen, kregen van de organisatie budget om in hun thuisland of -stad video-opnames te maken.

Europese radiostations

ESNS trekt elk jaar zo’n 40.000 bezoekers. Hoeveel ‘bezoekers’ de online variant dit haar mag ontvangen, is koffiedik kijken. “We hebben geen idee. Het kunnen er een paar duizend zijn, maar we zouden ook een paar miljoen kijkers en luisteraars kunnen trekken”, zegt Streep. “Feit is: het potentieel is groter dan ooit.” De optredens zijn namelijk niet alleen te volgen via de site van het festival, en de site van de NPO, maar ook aan aantal grote Nederlandse én Europese radiostations heeft zich aan het festival gecommitteerd. “Tijdens de European Music Week wordt er een week lang alleen maar Europese muziek gedraaid.”

Traditiegetrouw vinden er overdag, onder andere voor mensen uit de professionele muziekindustrie, uiteenlopende conferenties plaats. Dit jaar gebeurt dat heel toepasselijk onder de noemer ‘road to recovery’. “Misschien zijn de conferentiepanels dit jaar wel waardevoller dan ooit, want een belangrijke vraag is natuurlijk hoe we met z’n allen de muzieksector weer gaan opbouwen, en misschien zelfs moeten herdefiniëren”, zo zegt Streep daarover.

Het muziekprogramma is gratis online te volgen via esns.nl, maar voor de conferentie moet wel een kaartje worden gekocht á 50 euro. “Het leuke is: we merken dat we nu met de conferenties hele nieuwe doelgroepen bereiken, zoals groepen studenten van muziekopleidingen”, vertelt ze. Dat geeft meteen een belangrijke les voor de toekomst: “ook in de toekomst moet er op een muziekfestival als ESNS ruimte zijn voor online elementen. Combineer de kracht van het fysieke met het nuttige van digitaal.”


Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring