Zoek op de website
Ambassadeur van Groningen burgemeester Jacques Wallage: “Groningen is City of Talent”

Ambassadeur van Groningen burgemeester Jacques Wallage: “Groningen is City of Talent”

Ambassadeurs

01-03-08

Groningen, City of Talent. Een stad die niet alleen interessant is voor studenten, maar ook op het gebied van onderzoek, innovatie en ondernemersschap voorop loopt. Om dit te onderstrepen is een landelijke campagne gestart met als motto: ‘Hier is ruimte voor talent. Ruimte om te leren. Om te werken. Om te groeien. Om je verder te ontwikkelen. Om het beste uit jezelf te halen. Bovendien is hier ruimte om te wonen, te sporten en te genieten. Er gaat niets boven Groningen. Burgemeester Wallage van de stad gaf het startschot voor de campagne, en legt uit waarom Groningen zichzelf City of Talent mag noemen.

"Groningen heeft allereerst een hele grote kennisdichtheid. In verhouding tot het aantal inwoners heeft de stad Groningen een enorme populatie hoogopgeleiden en studenten, namelijk 45.000 op de 183.000. Als je dat vergelijkt met een veel grotere stad als Hamburg: daar wonen 60.000 hoogopgeleiden.", vertelt Wallage.

"Ten tweede staan achter die studenten twee instituten waar een enorme hoeveelheid kennis voorradig is: de Rijksuniversiteit Groningen en de Hanzehogeschool", gaat de burgemeester verder. "Vooral op het gebied van informatietechnologie, lifescience en energie zijn zij heel sterk. En daarnaast hebben we bovendien veel andere organisaties op het gebied van kennis, zoals het Universitair Medisch Centrum Groningen."

Dankzij al deze instellingen en bedrijven, heeft Groningen een heel aantrekkelijke arbeidsmarkt. "Hier heerst een heel vruchtbaar klimaat voor economische groei", aldus Wallage. De werkgelegenheid is hard aan het groeien, mede dankzij het niet geringe aandeel van kennis- en service-instellingen. Voor kinderen die nu op school zitten, is er een goed werkgelegenheidsperspectief. Veel jongeren beginnen hier IT-bedrijven, waarvan er veel snel uitgroeien tot een middelgroot bedrijf. Kijk bijvoorbeeld eens naar Traffic4u, dat is begonnen in een achterkamertje. Nu is het de grootste speler op de Nederlandse markt wat betreft zoekmachine marketing."

Ook een belangrijke speler voor de Groningse werkgelegenheid is telecombedrijf KPN. "Groningen is de tweede 'KPN-stad'; er zijn hier meer dan 3000 KNP-gerelateerde banen. Het is dus een communicatiestad bij uitstek, zowel op het gebied van mobiele telefonie als dataverkeer. Het bedrijf houdt bewust de werkgelegenheid in stand omdat hier voldoende goed personeel te krijgen is."

Om dat zo te houden, wordt flink geïnvesteerd in het leefklimaat. "In de randstad kampen inwoners met een optelsom van veel nadelen op het gebied van verkeer en veiligheid. Om de huizenprijzen nog maar niet te noemen. In Groningen zorgen we voor een hoge quality of life tegen geringe ecologische kosten. We zijn zuinig op de natuur, hebben nauwelijks files en op termijn gaat er weer een tram rijden door de binnenstad."

Dus wie op zoek is naar rust en ruimte, zit goed in Groningen. Maar ook in cultuur wordt flink wat geld gestoken. "Kijk bijvoorbeeld naar congrescentrum Martiniplaza en het Groninger Museum. Bij een goed leefklimaat voor hoger opgeleiden hoort cultuur", aldus de burgemeester. 

www.cityoftalent.nl

Meer lezen?