Zoek op de website
Ambassadeur van Groningen: Gijs Lensink

Ambassadeur van Groningen: Gijs Lensink

Ambassadeurs

01-12-09

"We mogen hartstikke trots op Groningen zijn"

“Mijn hart ligt in Groningen”. Was getekend: Gijs Lensink, directeur van de NDC Mediagroep. Hoewel Groningers het volgens Lensink vaak niet laten merken, zijn ze vaak wel degelijk trots op de regio. “De provincie heeft het afgelopen decennium een enorme inhaalslag gemaakt door een enorme diversiteit aan bedrijven aan te trekken. Daardoor verschillen we niet zo heel erg meer van de rest van het land. Bovendien hebben we de luxe van een mooi leefgebied. Dus we mogen onszelf best wat vaker op de borst kloppen.”

Lensink is bekend met de provincie, hij groeide op in Roden, net over de Gronings-Drentse grens. In zijn jeugdjaren kwam hij vaak in Groningen. Na zijn middelbare school studeerde hij er economie. “Toen ik die studie had afgerond was het tijd voor iets anders en ben ik naar Amsterdam vertrokken. Twaalf jaar later kreeg ik echter de kans om met mijn werk terug te keren in het Noorden. Ik was toen net een gezin begonnen dus die kans hebben we met beide handen gegrepen. Het is een schitterend leefgebied en perfect om je kinderen op te laten groeien.”

Naast het mooie leefgebied is Groningen bezig met een gestage economische opmars. Volgens Lensink heeft dat te maken met de overgang van agrarische naar meer dienstverlenende economie. Een ontwikkeling die Groningen steeds beter afgaat, vindt Lensink. “De stad heeft zich opgeworpen als de ICT-dienstverlener terwijl de Eemshaven zich als energieleverancier van de internationale regio begint te ontwikkelen. Niet alleen qua gas maar ook met alternatieve energie is het Noorden een gebied waar je niet omheen kunt. Toch laten we ons nog wel eens in het defensief drukken, wat helemaal niet nodig is. We mogen hartstikke trots op Groningen zijn.”

Toen Lensink werd gevraagd om het ambassadeurschap over te nemen, hoefde hij daar niet lang over na te denken. “Bovendien was de NDC betrokken bij de oprichting van het ambassadeurschap”, lacht Lensink. “Onze commercieel manager John Kaspers heeft acht jaar geleden het stokje al opgepakt en er een mooi project van gemaakt. Uitgever zijn en Groningen als leef- en werkgebied promoten gaan bijna hand in hand.” Volgens de directeur ligt er voor de mediagroep dan ook de belangrijke taak om het gebied goed voor de dag te laten komen. “Groningen en de NDC kunnen bijna niet zonder elkaar. We bereiken een hele hoop mensen en we verdienen ons geld in de regio. Dus als we als mediabedrijf iets terug kunnen doen, dan doen we dat graag.”

Meer lezen?