Zoek op de website
Ambassadeur van Groningen Max van den Berg: “Groningen loopt op de troepen vooruit”

Ambassadeur van Groningen Max van den Berg: “Groningen loopt op de troepen vooruit”

Ambassadeurs

01-02-08

Het eerste halfjaar van zijn ambassadeursschap zit er nog net niet op. Toch is de ‘nieuwe’ Commissaris van de Koningin, Max van den Berg, al goed ingewijd in het moois dat stad en provincie te bieden hebben. Zo loopt hij over van voorbeelden van de schoonheid van het landschap, maar kan hij ook prima uitleggen hoe gunstig Groningen economisch in elkaar steekt. En dat wordt onderschat, zo vindt de Commissaris.

"Groningen is gevarieerder en aantrekkelijker dan de meeste mensen denken", zegt hij. De stad staat bekend als gezellig en is dat ook zeker, maar als je eenmaal het Groninger Museum bezocht hebt en overnacht hebt in een hotel, zou je eigenlijk eens een fiets moeten huren om het Hogeland te verkennen. Daar is een ruimte en openheid zoals je die bijna niet meer terugvindt in Nederland. Tachtig procent van het Groninger grondgebied is groen. De unieke kerkdorpjes met woningen op wierden zijn de moeite waard: klassiek en karakteristiek. En ook de borgen en restaurants zijn recreatief zeer interessant."

Het toerisme stimuleren, dat is dan ook iets waar Van den Berg als representant van de provincie Groningen ook zeker zijn best voor gaat doen. "Je krijgt hier in eigen land voor een heel redelijke prijs een goede kwaliteit, zonder files bovendien. Gelukkig krijgen de ondernemers dit ook in de gaten en wordt er goed geïnvesteerd in bijvoorbeeld hotels."

Wie Groningen volgens Van den Berg nog wel moet (her)ontdekken, zijn de mensen die zich op de arbeidsmarkt begeven. "Van de afgestudeerde hbo'ers gaat vijftig procent naar het Westen", zegt Van den Berg. "Dat is zonde, want daardoor ontstaan er kennistekorten. Er wordt al gesproken van een 'braindrain'. Westerlingen en mensen die de stad ooit hebben verlaten, zouden een reëler en scherper beeld moeten krijgen van Groningen. Want we hebben hier interessante en hoogwaardige instituten die een hoop werkgelegenheid bieden, zoals het UMCG, de Gasunie, GasTerra, de RuG en de NAM. En bovendien is de lucht hier schoner, heb je veel meer ruimte en ook nauwelijks files. Welke vooroordelen er bestaan? Groningen is te koud, te ver, te hoog. Onbekend maakt blijkbaar onbemind. Daardoor moeten we concreet laten zien wat hier allemaal mogelijk is.'

Toch gaat het Groningen economisch momenteel aardig voor de wind. Dit is mede te danken aan het feit dat de provincie haar doel om dé energieprovincie van Nederland te zijn, behoorlijk waar lijkt te maken. "Het is een 'booming energy story' in Groningen. Er lopen veel grote projecten zoals ondergrondse CO2-opslag, wat in deze tijd met nieuwe , duurzame eisen heel belangrijk is. En bovendien zijn er veel organisaties die de energie goed weten te vermarkten, zoals Energy Valley en de RuG. Ik kan wel zeggen dat we hier op energiegebied op de troepen vooruit lopen."

Ongetwijfeld kan Van den Berg ook nog wel iets noemen wat beter kan. En inderdaad, aan marketing mag volgens hem nog wel wat meer gedaan worden. "De toeristische mogelijkheden van Groningen kunnen veel beter vermarkt worden, net als de gunstige arbeidsmarkt hier." Maar ook het MKB kan volgens hem beter gestimuleerd worden. "We stimuleren startende ondernemers al door subsidies te verstrekken maar het kan nog beter. Dus wie een innovatief idee heeft dat goed in de markt te zetten is, komt zeker in aanmerking voor ondersteuning. Ja, ook voor jonge mensen die willen ondernemen is Groningen zeer aantrekkelijk."

Foto: Rien Linthout

Meer lezen?