Zoek op de website
Ambassadeur van Groninger, Peter Idema (NDC Media)

Ambassadeur van Groninger, Peter Idema (NDC Media)

Ambassadeurs

01-10-11

‘Huis-aan-huisbladen in Groningen floreren, ook in het Internet-tijdperk’

Ze waren al nagenoeg dood verklaard door futurologen en internetexperts: de huis-aan-huisbladen in Nederland. Maar die voorspellingen zijn niet uitgekomen: zelfs in het huidige tijdperk van Twitter, Facebook en smartphones hebben de huis-aan-huisbladen nog steeds een belangrijke functie in de samenleving. Peter Idema, uitgever bij NDC Media in Groningen weet er alles van: hij is binnen het bedrijf verantwoordelijk voor maar liefst veertig huis-aan-huisbladen die in het hele Noorden, in alle steden, dorpen en gehuchten, worden verspreid.

‘Het gaat nog steeds prima met de huis-aan-huisbladen in het Noorden, ondanks de enorme concurrentie van de nieuwe media. Kennelijk zijn we er in geslaagd om in de lokale markt de lezers aan ons te binden’, aldus Idema.

Groningen is steeds een belangrijke uitgeef-stad geweest, en ook kranten hebben er altijd gefloreerd. Zo wordt in Groningen ook het Dagblad van het Noorden uitgegeven, nog steeds een van de grotere regionale dagbladen.

Omdat NDC alle vertrouwen heeft in de huis-aan-huisbladen, is onlangs een grote ‘restyling-operatie’ afgerond, waarbij veel huis-aan-huisbladen een nieuwe jas hebben gekregen, aangepast zijn aan de huidige tijd. Ook De Groninger Gezinsbode, het vlaggenschip onder de Groningse huis-aan-huisbladen, kreeg een nieuw, eigentijdser uiterlijk.

‘De reacties zijn tot nu toe vrijwel uitsluitend positief. In elk geval zijn bladen in het huidige internettijdperk dus nog lang niet achterhaald. En ik denk dat mensen ook nog heel lang kranten zullen blijven lezen. Voor het laatste nieuws zullen ze gebruik maken van Twitter en nieuwssites. Maar voor duiding en achtergrond blijven kranten ook de komende jaren van grote waarde, en ook de huis-aan-huisbladen, daar ben ik van overtuigd’, aldus Peter Idema.

NDC steunt de economische promotie campagne ‘Er Gaat Niets Boven Groningen’, en om die reden mag Peter Idema zich ‘ambassadeur van Groningen’ noemen. Dat betekent niets anders dan dat waar hij ook komt, hij de boodschap uitdraagt dat Groningen een zeer prettige provincie is om te ondernemen.

‘Ik heb er geen moeite mee om die boodschap uit te dragen, want het is echt helemaal waar dat je in Groningen uitstekend kunt ondernemen. Er zijn hier hoog opgeleide mensen, en de mentaliteit is hier nog steeds: “handen uit de mouwen steken, en samen de schouders er onder”. Al vind ik wel dat Groningers iets meer uit zouden mogen dragen dat ze wonen in een prima provincie’, aldus Peter Idema

Overigens maakt NDC Media met de uitgave van het Dagblad van het Noorden – net zoals de uitgevers van alle andere dagbladen in Nederland – momenteel wel een wat lastiger periode door. ‘Nee, voor de dagbladen is het niet makkelijk. Maar er zijn wel degelijk lichtpunten. Het Dagblad van het Noorden verschijnt nu op tabloid formaat en dat slaat aan. Ook komt er een iPad-editie, en voor het bedrijf biedt de digitale snelweg ook nieuwe mogelijkheden. Er is hier ook voor onze eigen onderneming dus een mooie basis om op voort te bouwen’, aldus ambassadeur Peter Idema.

Meer lezen?