Zoek op de website
Belangstelling uit hele land voor  succesverhaal Groninger Zeehavens

Belangstelling uit hele land voor succesverhaal Groninger Zeehavens

Ambassadeurs

01-06-09

Imago Groningen ‘opzienbarend verbeterd’

Het gaat nog steeds goed met de Groninger zeehavens. Dat zijn de havens van Delfzijl en de Eemshaven en het aanpalende - en tussenliggende industriegebied. Waar de havens van Rotterdam, Amsterdam of Antwerpen klagen over een volstrekt ingezakte goederenoverslag, ziet het er in Groningen nog steeds redelijk goed uit. Al is de recessie ook hier in diverse branches wel degelijk voelbaar, zoals in de chemie, de metaalsector of de bouw. Maar er zijn ook sectoren waar het nog onverminderd ‘booming’ is, zoals in de energiesector. Dat het in het noord-Groningen nog relatief goed gaat, dat dringt ook steeds meer door tot de rest van Nederland: ondernemers uit het hele land, en ook politici, bestuurders en zelfs Koningin Beatrix komen er regelmatig op bezoek, vertelt Harm Post, directeur van Groningen Seaports, het havenschap voor de twee Groningse havens.

"Het beeld bij ons is divers. Natuurlijk merken ook wij iets van de crisis. Vooral de binnenvaart doet het slecht, daar is de overslag met dertig procent afgenomen. De zeevaart is met tien procent afgenomen. Maar bij bedrijven is er nog steeds veel belangstelling om hier een vestiging te openen en grond aan te kopen. Ons doel was om dit jaar, 2009, twintig hectare grond uit te geven, dat zijn er nu al 23 en het jaar is nog maar halverwege !", vertelt Post. Volgens hem duidt dat er op dat bedrijven het momenteel dan misschien wat moeilijk hebben, maar dat ze voor de middellange en lange termijn allemaal vertrouwen hebben in de regio Eemshaven en Delfzijl.

Volgens Harm Post is het beeld dat de buitenwereld heeft van het Noorden opzienbarend verbeterd. "In het Noorden is er voor gekozen om hier vooral drie sectoren te stimuleren: energie, water en sensortechnologie. Dat blijkt een ontzettend goede zet te zijn geweest, dat werkt echt. Er komen hier steeds vaker ministers om een spreekbeurt te houden over energie, en ook premier Balkenende komt regelmatig. Men heeft heel goed door dat deze regio niet alleen aardgas produceert maar dat straks eenderde van alle stroomproductie voor Nederland uit de Eemsmondregio komt. Daarmee zijn we het regionale belang ontstegen", zegt Post.

Omdat Groningen Seaports een campagne steunt ter promotie van Groningen mag hij zich "Ambassadeur van Groningen" noemen. Dat houdt onder andere in dat hij, waar mogelijk, de boodschap uitdraagt dat het in Groningen goed ondernemen is. Hij doet dat graag, met verve, maar ook met veel succes.

"Het is een boodschap waar ik volledig achter sta. Wij hebben zelfs een speciaal programma ontwikkeld om mensen van elders hier rond te leiden. Dat heet: 'zout aan de broek'. Daarbij nodigen we ondernemers, managers of zakenverenigingen uit om hier een boottocht over de Eems te maken. We tracteren de bezoekers dan op een visje en een borrel, maar vooral laten we hen dit gebied zien. Die formule is een groot succes, want mensen beginnen zich er spontaan voor op te geven. We hebben al vierduizend bezoekers gehad, waaronder ondernemers uit Deventer of oud-directeuren van Philips".

Volgens Harm Post is dit ook de beste manier om Groningen onder de aandacht te brengen. "Laat zien wat je doet! Dat is de sleutel. Nodig mensen hier naar toe uit, sleep ze desnoods met de haren hier naar toe. Vervolgens laat je zien met wat voor spectaculaire zaken we hier allemaal bezig bent. Dat maakt indruk, en omdat iedereen het dan zelf heeft gezien blijft het hangen. Ook al gaat het nu goed met Groningen: we moeten wel blijven doorgaan en we zullen blijven laten zien waar we hier allemaal mee bezig zijn. Geen valse bescheidenheid meer!", aldus Ambassadeur van Groningen, Harm Post.

Meer lezen?