Zoek op de website
‘De hele wereld ligt Voys in Groningen aan de voeten’

‘De hele wereld ligt Voys in Groningen aan de voeten’

Ambassadeurs

28-01-15

Mark Vletter, succesvol online ondernemer én Ambassadeur van Groningen


Online doet het goed in Groningen. Er zijn inmiddels heel wat online bedrijven in de stad, die het ontzettend goed doen. Voys is één van die bedrijven. Vanuit de Mediacentrale bestormen oprichter Mark Vletter en co de markt voor internettelefonie. Het bedrijf groeit al jaar na jaar, maar de ambities zijn groot. ‘Dit is nog maar het begin’, zegt Vletter, die zich sinds kort Ambassadeur van Groningen mag noemen.

Voys is ooit ontstaan uit een project tijdens een afstudeerstage van Mark Vletter bij TNO. Samen met een aantal studiegenoten bedacht hij daar een innovatieve online telefooncentrale voor internettelefonie. Een kansrijke vinding, vonden ze ook bij TNO. Vletter kwam er op de loonlijst te staan om de techniek commercieel uit te buiten. De techniek trok echter geen klanten en TNO trok de stekker eruit. ‘De buitenwereld begreep nog niet wat we deden.’

Maar Vletter bleef heilig geloven in internettelefonie en in zijn vinding. Hij mocht het project onder de vlag van TNO weghalen en op 2 februari 2006 was Voys een feit. En uiteindelijk kreeg Vletter gelijk, want na twee jaar had Voys al meer dan 100 bedrijven aan zich gebonden. ‘Dat aantal hebben we vrijwel ieder jaar verdubbeld. Op dit moment groeien we al een aantal jaren met zo’n 60 procent en zijn we in de markt één van de allerbeste spelers’, aldus Vletter. ‘Ook al hebben we op dit moment nog maar een marktaandeel van 0,8 procent. Eigenlijk is het maar een fractie van de grote jongens zoals KPN. Ons doel is echter om te groeien naar een marktaandeel van 10 procent. En dat is ook zeker realistisch.’

Leidend daarin is volgens Vletter de goede en betrouwbare online technologie, de hoge standaard van service en de flexibiliteit die Voys biedt. ‘Onze betrouwbaarheid en service worden heel hoog gewaardeerd. We staan wat dat betreft op dezelfde hoogte als de Coolblue’s en de Apple’s van deze wereld.’

Ook bijzonder aan Voys is het organisatiemodel dat ze in 2012 hebben geïntroduceerd. Het zogeheten Voys-model is wijd en zijd bekend. ‘We hebben hier een holacratie’, legt Vletter uit. ‘Niemand heeft een functie, maar wel een rol. Het is een model zonder top-down-management. Niemand is de baas en iedereen mag z’n eigen keuzes maken. Ze voelen zich ook allemaal verantwoordelijk. ‘Ik zeg: doe alsof het je eigen geld is. Ik wil dat iedereen goed nadenkt over de keuzes die hij of zij maakt. Er staat niet een directeur boven die nog een klap ergens op geeft. En nee, we zijn financieel nog nooit op onze snufferd gegaan omdat iemand een onverantwoorde keuze heeft gemaakt.’

Het organisatiemodel is één van de redenen voor het succes van Voys. Maar samenwerking is ook heel erg belangrijk. Vletter is uitgegroeid tot één van de leading internetondernemers in Groningen en hij vond ook al snel z’n plekje bij de Noordelijke Online Ondernemers (NOO). ‘De belangen zijn daar gelijk. We zoeken allemaal goed personeel en houden ons bezig met opleiding. We leren veel van elkaar en buiten bijeenkomsten is het ontzettend leuk om te sparren over ideeën.’

‘Mede dankzij de NOO staat de online sector hier steeds beter op de kaart’, aldus Vletter. ‘Het is uitgegroeid tot een club ondernemers die er meestal ook een visie voor de stad Groningen op nahouden. Online kan heel groot gaan worden en Nederland heeft op dit gebied wereldwijd een belangrijke en sterke positie. Er liggen absoluut kansen, zeker in Groningen’, vindt Vletter.

De aardbevingsproblematiek ziet hij dan ook als mogelijk exportproduct. ‘Natuurlijk is de impact van die bevingen heel vervelend’, zegt Vletter. ‘Maar we moeten gaan leren hoe gaswinning zich uit in aardschokken. Die kennis kunnen we verkopen. Ook kunnen we nog veel meer halen uit LifeLines. Dat project omvat heel veel data en als die goed wordt verwerkt, biedt deze een gigantische stroom aan informatie en mogelijkheden. In beide gevallen gaat het om sectoren die we ‘online’ goed kunnen faciliteren.’

Groningen moet zich volgens Vletter ook meer gaan richten op de maakindustrie. ‘We hebben fantastische kennisinstellingen, maar ik mis de slag naar de praktijk. Elektrische auto’s zijn de toekomst en we houden ons in Groningen veel bezig met energie. Waarom zit er hier dan nog niet een batterijfabriek?’

Vletter houdt er een vooruitstrevende visie op na. Maar hij realiseert zich ook dat niets zo veranderlijk is als de online sector. ‘Kende jij Google vijftien jaar geleden?’, vraagt hij. ‘We willen natuurlijk groeien met Voys, maar ik kijk niet al te ver vooruit. Over vijf jaar wil ik actief zijn in tien landen en opnieuw flink hebben geïnnoveerd.’

Groningen is en blijft voor Voys – volgens Vletter inmiddels ook al een multinational – een mooie uitvalsbasis. ‘De hele wereld ligt Voys in Groningen aan de voeten. Het maakt niet uit waar je gevestigd bent. En natuurlijk zullen we vaker internationaal moeten reizen als we verder groeien. En misschien moet ik tijdelijk in het buitenland wonen, maar ik zal altijd terug komen naar deze stad.’

Want Groningen is belangrijk voor Vletter. ‘Ik neem één dag in de week vrij om na te denken of om een dagje mee te lopen met andere bedrijven. Ik probeer me dan ook wel eens in te zetten voor de aansluiting tussen onderwijs en bedrijfsleven. Of ik promoot op eigen titel deze fantastische regio.’

www.voys.nl

Meer lezen?