Zoek op de website
‘Dynamiek in Groningse economie geeft vertrouwen’

‘Dynamiek in Groningse economie geeft vertrouwen’

Ambassadeurs

22-01-13

De Groningse economie vertoont nog steeds een grote dynamiek en zit momenteel dus niet op slot. Integendeel: er zijn veel mensen die opmerkelijke bedrijven starten en daarmee ook succesvol zijn. Natuurlijk is het zo dat ook in Groningen de crisis voelbaar is en dat er sprake is van daling van de werkgelegenheid. Maar ook zien we nog bijna dagelijks dat mensen een eigen onderneming starten of bestaande bedrijven hun markt uitbreiden en dat geeft vertrouwen in de toekomst. Het zware economische tij is morgen niet gekeerd, maar er ontstaan ook nieuwe kansen die de Groningse economie er straks weer boven op helpen. Dit betoogt Frans Alting, vestigingsleider bij de Kamer van Koophandel Noord-Nederland in Groningen.

De Kamer van Koophandel deed onlangs uitvoerig onderzoek naar de stand van zaken in de Noordelijke economie middels de Conjunctuurenquête Nederland (COEN). Daaruit bleek voor de provincie Groningen dat de economische situatie momenteel weliswaar net als elders zorgelijk is, maar dat deze in de kern zeer dynamisch is.

Maar ook in Groningen investeren de bedrijven minder en stijgt de werkloosheid momenteel. Voor alle betrokkenen is dat pijnlijk. Maar de veerkracht van de economie is veel groter dan twintig jaar geleden. Bovendien is er nu een veel ondernemender mentaliteit. Dat heeft geleid tot tal van nieuwe bedrijven zoals in de creatieve sector of ICT-bedrijven in de Mediacentrale, die zorgen voor veel nieuwe werkgelegenheid. De Jonge Ondernemersprijs voor app-ontwikkelaar ‘Peperzaken’ is daar een mooi voorbeeld van.

‘Tegenwoordig is er in het onderwijs ook veel meer aandacht voor het zelfstandig ondernemen. Onlangs kreeg een Groningse basisschool daarvoor zelfs een Europese prijs met het project ‘Torteltuin’. Deze grote belangstelling voor het ondernemen, zo jong al, geeft vertrouwen voor de toekomst’, aldus Alting.

De Kamer van Koophandel ondersteunt de campagne ‘Er Gaat Niets Boven Groningen’ die er op is gericht de mogelijkheden voor ondernemers in Groningen onder de aandacht te brengen. Om die reden mag Frans Alting zich ‘ambassadeur van Groningen’ noemen. ‘Dat betekent dat wij elders in het land ook wijzen op de mogelijkheden voor bedrijven om zich te vestigen in Groningen. Dat doen wij in de wetenschap dat Groningen er goed voor staat. Groningen heeft alles: rood, groen en blauw. Het rode slaat op een prachtige stad, het groen op de fraaie omgeving en het blauw op een geweldige haven. In Groningen kun je momenteel uitstekend ondernemen, er is een prima werkmentaliteit en er zijn goede netwerken.’

De Kamer van Koophandel Noord-Nederland werkt zelf overigens hard aan een grote organisatorische verandering, net als de vestigingen van de Kamer van Koophandel elders in Nederland. Vanaf 2014 wil de Kamer zich, na een fusie met Syntens, nog meer richten op de groei van het MKB. Heel concreet het bevorderen van ondernemerschap, innovatie en internationalisering. ‘Daardoor wordt het aanbod voor de ondernemer overzichtelijker en gaat de uitvoering efficiënter. We helpen ondernemers via individuele gesprekken, seminars of voorlichting. We blijven dus in de regio ‘DOEN’ om de bedrijven verder te laten komen met ondernemen’, of het nu via individuele maatwerkgesprekken is of bijeenkomsten, aldus ambassadeur van Groningen Frans Alting.

Meer lezen?