Zoek op de website
‘Groningen heeft zoveel te bieden'

‘Groningen heeft zoveel te bieden'

Ambassadeurs

01-08-08

Ambassadeur van Groningen Perry ten Hoor: ‘de stad verkoopt zichzelf'

Eigenlijk is hij in dubbel opzicht ambassadeur van Groningen: Perry ten Hoor. Ten Hoor is niet alleen ‘officieel’ promotor van stad en ommeland, hij en het stad-Groningse communicatiebureau Open, waarvan hij managing director is, stonden ook nog eens aan de basis van campagne ‘Er gaat niets boven Groningen’.

Het was dan ook Open dat destijds het nieuwe logo voor deze campagne ontwierp en ontwikkelde: de inmiddels wel bekende oranje G met een cirkel eromheen. "De G neemt hierin de plaats in van TM (trademark) of de C van Copyright'. Hiermee willen we aspecten of evenementen die exclusief en kenmerkend zijn voor Groningen benadrukken en claimen", legt Ten Hoor uit. "Een mooie manier om 'Groningen' als merk neer te zetten." Het beeldmerk, dat dit jaar z'n vijfjarig jubileum viert, is inmiddels niet meer weg te denken uit alles wat er bij de promotie van stad en ommeland komt kijken.

Niet alleen de oranje G, ook de bontgekleurde, trendy huisstijl van de complete 'Er gaat niets boven Groningen'-campagne is het werk van Open. Het bureau was dan ook samen met een aantal Groningse collega-bedrijven die bij de campagne betrokken was, winnaar van de felbegeerde Effie: één van de belangrijkste prijzen die er in de reclamewereld te winnen zijn.

Hoe hij als ambassadeur de promotie van Groningen aanpakt? "Daarvoor hoef je niet zoveel uit de kast te trekken", geeft hij toe. "Je kunt wel stellen dat de stad zich voor een groot deel wel zelf verkoopt. Heel Nederland weet inmiddels wel dat het een echte studentenstad is en dankzij onder andere het Groninger Museum en festivals als Noorderzon staat Groningen ook als culturele stad behoorlijk op de kaart."

Toch betekent dat niet dat er geen campagne gevoerd hoeft te worden en de promotors van Groningen nu rustig achterover kunnen leunen. "De stad kan wel zonder de provincie, maar de provincie niet zonder de stad, zeg ik wel eens", vertelt Ten Hoor, wijzend op het feit dat nog lang niet iedereen het schoon van het ommeland heeft ontdekt. "Terwijl je hier de hectiek van de stad in een paar minuten kunt verruilen voor de rust en stilte van het Groningse platteland."

Feit blijft dat het volgens de director maar al te bijzonder is dat in Groningen zoveel partijen probleemloos de handen in elkaar slaan als het om de promotie van stad en ommeland gaat. "Onder meer ondernemers, de gemeente, de provincie, Marketing Groningen, de Rijksuniversiteit en de Hanzehogeschool doen er samen, onder de vlag van Promotieoverleg Groningen, alles aan Groningen op de kaart te zetten. Zo'n samenwerking is uniek. Er heerst hier een groot eenheidsgevoel."

Meer lezen?