Zoek op de website
‘Groningen is een plek waar je snel dingen ontwikkelt en van de grond krijgt'

‘Groningen is een plek waar je snel dingen ontwikkelt en van de grond krijgt'

Ambassadeurs

01-09-10

Ambassadeur Perry ten Hoor, Open Communicatie

Het succesvolle communicatiebureau Open, winnaar van meerdere nationale prijzen voor hun werk, is al jaren Ambassadeur van Groningen. Perry ten Hoor, algemeen directeur van Open, vertelt over wat die titel inhoudt, wat Groningen voor hem en voor het bedrijf betekent en wat de stad voor anderen kan betekenen. Daarnaast is Open druk bezig met het ontwikkelen van een nieuwe onderwijscampagne voor de Rijksuniversiteit, Hanzehogeschool, UMCG, gemeente en provincie.

Open is al geruime tijd Ambassadeur van Groningen en stond aan de basis van ‘Er gaat niets boven Groningen Nieuwe Stijl’. Inmiddels kent iedereen het rondje met de oranje G en is het niet meer weg te denken uit de promotie van stad en provincie. 'Maar,' vertelt Perry, 'het was destijds niet alleen een kwestie van de vormgeving veranderen en er een nieuw label op plakken. Het moest inhoudelijk ook kloppen. En in de volle breedte. Want aanvankelijk waren er vijf (!) verschillende campagnes om de stad en de provincie te promoten.' Krachtenbundeling was het toverwoord en samen met provincie en gemeente Groningen begon het lobbywerk. 'De komst enige tijd later van Marketing Groningen, één centrale spil waar alle promotie samenkomt, hielp daarbij enorm,' aldus Perry, ' onze betrokkenheid is nog groot. We hebben nog steeds een actieve rol in de promotie van Groningen, zoals nu in de campagne voor Oost-Groningen. Maar ook het hart ligt bij stad en ommeland. Dus was de keuze voor Ambassadeur van Groningen snel gemaakt.’


Groningen betekent voor Perry stad en Hoogeland. Overdag werkzaam in de stad met zijn dynamiek en deadlines. Opdrachtgevers om de hoek. Vanuit Pakhuis Engeland aan de Noorderhaven in een paar stappen de Kijk in ’t Jat in en genieten van de stadse drukte. Na het werk ontspannen in Westeremden. 'Zodra de autodeur opengaat is er die weldadige rust die neerdaalt. Mooie vergezichten met als enig bewegend beeld de grazende koeien en schaapjes van de buurman. Je zou er bijna poëtisch van worden.'

Voor het bedrijf betekent Groningen een thuishaven. Letterlijk, gevestigd in de enige vrijhaven van Nederland met zijn kunstenaars, schepen en galerietjes. Maar ook als zakelijke uitvalsbasis voor heel Noord-Nederland. 'Groningen is en blijft de grote inspiratiebron voor veel creatieve ideeën en campagnes. Zo zitten we op dit moment middenin de ontwikkeling van een nieuwe onderwijscampagne voor Groningen. Een campagne voor de RUG, Hanzehogeschool, UMCG, gemeente en provincie Groningen. Doel is om scholieren te interesseren voor Groningen als studiestad. Nu is dat niet het probleem gezien de vele aanmeldingen ook weer dit jaar. Maar zaken als kwaliteit en internationalisering spelen een steeds grotere rol. Dus gaat het niet louter meer om de aantallen, maar ook om het opleiden én behouden van talent. Via deze campagne proberen we middelbare scholieren te overtuigen van Groningen als (vanzelfsprekend) leuke studiestad waar je ook bij uitstek je talent kunt ontwikkelen. In het najaar zullen de eerste uitingen verschijnen. Daarnaast hebben we zojuist de opvolger van de Drenthe-commercial opgenomen. Ook een provincie die iets met je doet, maar op een andere manier. Volgend jaar weer op de landelijke TV.’

Perry vind Groningen een prima vestigingsplaats voor bedrijven. ‘Groningen is een plek waar je snel dingen ontwikkelt en van de grond krijgt. Groningen heeft in dat opzicht het voordeel van een soort splendid isolation. Relatief ver weg van de Randstad en door de schaalgrootte, de eigenwijze nuchterheid en een grote mate van zelfredzaamheid weten belangrijke partijen elkaar gemakkelijk te vinden. Overheid, bedrijfsleven, kenniscentra, ondernemers en creatieven voelen gemakkelijk het belang van samenwerking. Een mooi voorbeeld is natuurlijk een initiatief als Energy Valley, maar ook de onderwijscampagne waar we nu aan werken. Uitgaan van eigen kracht en je eigen pad trekken, dan komt het succes vanzelf is hierbij het credo. En dat is iets wat ons als bedrijf enorm aanspreekt; blijven geloven in je eigen kwaliteit en het beste uit jezelf, je mensen en je omgeving halen. En dat in een mooi pand in een prachtige stad. Wie wil dat nu niet?’

Meer lezen?