Zoek op de website
Groningen nog steeds kranten- en uitgeefstad bij uitstek

Groningen nog steeds kranten- en uitgeefstad bij uitstek

Ambassadeurs

01-04-08

De ontwikkelingen in kranten- en uitgeefland gaan razendsnel en gaan ook niet aan Groningen voorbij. Deze stad is bij uitstek een uitgeefstad met grote, landelijke bekende dagbladen, zoals ooit het Nieuwsblad van het Noorden en tegenwoordig Dagblad van het Noorden. Maar, hoewel de dagbladen tegenwoordig een andere positie innemen in de informatievoorziening dan vroeger, gaat het met de uitgever van dit noordelijke dagblad, uitstekend. Inmiddels zijn de uitgever Hazewinkel Pers en Friese Pers, uitgever van de Leeuwarder Courant, gefuseerd tot NDC mediagroep. Dankzij tal van nieuwe initiatieven op het gebied van magazines, internet, radio en evenementen is het bedrijf nog steeds groeiend en zeer vitaal.

"Inderdaad, de tijden zijn veranderd en we halen onze inkomsten minder dan vroeger uit één dagblad. We hebben er als uitgever voor gekozen om tal van nieuwe activiteiten te ondernemen, onder meer op het gebied van internet. En daardoor zijn we er in geslaagd om een hoog bereik bij verschillende doelgroepen te behouden", vertelt John Kaspers, Regiomanager van de NDC Mediagroep.

Volgens hem gaat het uitstekend met het bedrijf, dat deel uitmaakt van het concern NDC-VBK, met daarin ook de uitgeefster van de Leeuwarder Courant en de boekenuitgeverij VBK. Volgens Kaspers is het, net als bij de andere dagbladen in Nederland, zo dat het aantal abonnementen wat afbrokkelt. "Maar daar staat tegenover dat er veel meer weekendabonnementen zijn verkocht, dus dat gaat goed".

Omdat de uitgeverij deze ontwikkeling al enkele jaren geleden aan zag komen, is NDC nieuwe activiteiten gaan ondernemen. Zoals de uitgave van het blad Noorderland en katernen op het gebied van wonen of economie. "Daardoor bereiken we nu zeer verschillende doelgroepen. Uit onderzoek blijkt bovendien dat zowel de dagbladen als de huis-aan-huisbladen en katernen goed worden gelezen. Het bereik is dus hoog', zegt hij. En ook andere initiatieven op het gebied van internet waar het bedrijf bij betrokken is, zoals speurders.nl, doen het goed. Ik zou haast zeggen: het kan niet beter. Het gaat uitstekend met ons in Groningen. Er waren bedreigingen, maar die hebben we omgebogen tot nieuwe kansen", aldus Kaspers.

Overigens mag hij zich 'Ambassadeur van Groningen' noemen. Zijn bedrijf steunt namelijk een promotiecampagne voor Groningen, en doet dat met volle overtuiging. Bovendien zal het bedrijf, waar mogelijk, uitdragen dat het uitstekend ondernemen is in Groningen. En dat doet het allemaal met liefde en plezier.

"We kunnen er namelijk helemaal achter staan. We vinden dat we als bedrijf een maatschappelijke functie hebben. Maar in dit geval gaat het ons als bedrijf wel heel gemakkelijk af om de campagne te ondersteunen omdat we er zelf ook helemaal van overtuigd zijn dat het hier uitstekend wonen en werken is." Volgens Kaspers hoeft Groningen niet zo nodig de hoofdkantoren van de concerns te hebben. "Geef ons het werk maar liever, daar hebben we meer aan. En werken, dat doen we hier toch graag". 

www.ndcvbk.nl

Meer lezen?