Hanzehogeschool Groningen blinkt internationaal uit met focus op ondernemerschap

Hanzehogeschool Groningen blinkt internationaal uit met focus op ondernemerschap

Ambassadeurs

De Hanzehogeschool Groningen staat wereldwijd op de 6e plaats in de subcategorie ‘graduate companies’ oftewel bedrijven opgericht door alumni. Dit blijkt uit de internationaal toonaangevende U-Multiranking 2018, waarin 1614 onderwijsinstellingen in 95 landen worden vergeleken. In Nederland staat de Hanzehogeschool met afstand op de eerste plaats als het gaat om het voortbrengen van 'graduate companies'. 'En dat vinden wij best heel erg leuk', zo zegt Henk Pijlman, bestuursvoorzitter van 'De Hanze' én Ambassadeur van Groningen, met gepaste trots.

Die trots is zonder meer op zijn plaats: er wordt veel geïnvesteerd in ondernemerschap binnen het onderwijs van de Groningse hogeschool. Structureel en al vanaf het eerste jaar is er in de opleidingen volop aandacht voor: studenten kunnen afstuderen op hun eigen onderneming, er zijn meer dan 10 minorprogrammas op het gebied van ondernemerschap waar studenten aan deel kunnen nemen én ze kunnen gebruik maken van een topondernemersregeling.

Ondernemerschap is dan ook één van de drie hoofdspeerpunten van de Hanzehogeschool Groningen. In 'Vernieuwen in Verbinding', het strategische plan 2016-2020, staat al de ambitie om in 2020 jaarlijks 500 nieuwe ondernemingen te starten, die 5.000 nieuwe banen opleveren, zo geeft Pijlman aan.

Economie Groningen nl - Hanzehogeschool blinkt uit in ondernemerschap

Economie Groningen nl - Hanzehogeschool blinkt uit in ondernemerschap