Zoek op de website
‘Het gaat goed met het imago van Groningen, maar we zijn er nog lang niet!’

‘Het gaat goed met het imago van Groningen, maar we zijn er nog lang niet!’

Ambassadeurs

21-11-14

Hans Poll, nieuwe directeur Marketing Groningen:

Het gaat goed met de ontwikkeling van het toerisme naar de stad Groningen, met de bekendheid van Stad en Ommeland en ook met de waardering voor Groningen. ‘Maar: we zijn er nog lang niet. Zo staat Groningen heel goed aangeschreven bij mensen die hier op bezoek zijn geweest, maar er is ook nog steeds een grote groep Nederlanders die hier nog nooit is geweest en ons niet kent. Bovendien is het niet vanzelfsprekend dat Groningen als toeristisch merk goed bekend blijft staan. We zullen er voortdurend aan moeten blijven werken. Daarbij zullen we ons zelfbewust moeten opstellen en nooit meer in een Calimero-rol moeten vervallen, want daar is geen enkele aanleiding toe en het werkt alleen maar contra-productief.’

Dat betoogt Hans Poll, sinds 1 oktober directeur van de marketingorganisatie Marketing Groningen. Hij is de opvolger van Dirk Nijdam, die directeur van het Groninger Forum werd. De benoeming van Hans Poll kwam bepaald niet als een verrassing: hij was er al adjunct-directeur, en werkte al jaren zeer nauw samen met Dirk Nijdam. Samen zorgden ze er de afgelopen elf jaar voor dat Groningen een van de meeste professionele regiomarketingorganisaties van Nederland kreeg. Dat leverde Marketing Groningen tal van prijzen en onderscheidingen op, maar wat veel belangrijker is: het toerisme naar de stad Groningen groeide.

Hans Poll en Dirk Nijdam zijn zeer gedreven professionals die continu met hun organisatie bezig waren en op het scherpst van de snede werkten, onderling discussiërend en stimulerend. Maar Dirk Nijdam vertrok omdat het Groninger Forum straks een nieuwe toeristen-magneet voor Groningen moet worden, en daarvoor is een programma nodig dat voor een breed publiek aantrekkelijk moet zijn. Hans Poll staat er bij Marketing Groningen nu alleen voor. Maar daar lijkt hij geen enkele moeite mee te hebben.

‘Vergeet niet dat we hier nu een zeer professionele organisatie hebben. Het is een volwassen club geworden, met enthousiaste vakmensen waarmee we Groningen nog beter op de kaart willen zetten. Ik ben er van overtuigd dat ons dat zeker zal lukken’, zegt Poll.

Dat het zo goed gaat met de ontwikkeling van het toerisme  in Groningen blijkt ook uit de cijfers voor de werkgelegenheid.  Zo is de werkgelegenheid in de overheidssector 6,4 procent, maar in het toerisme inmiddels al 5,6 procent, dus dat begint van zeer groot belang te worden in de Groninger economie.

Wat kan beter?

Volgens Hans Poll is er nog een wereld te winnen voor Marketing Groningen. Het bezoek aan de stad Groningen is weliswaar gegroeid, maar het bezoek aan de provincie kan nog sterk toenemen. ‘Wat de provincie Groningen betreft, denk ik dat we met het Werelderfgoed de Waddenzee nog veel meer kunnen. Veel mensen beseffen niet dat de provincie Groningen aan de Waddenzee ligt, en daar kunnen we nog veel meer uithalen.’

‘Het vermarkten van Groningen vergt echter niet alleen professionele communicatie, maar toch in de eerste plaats aantrekkelijke voorzieningen. Gelukkig is er het Groninger Museum, maar daar hoort na vijfentwintig jaar toch weer een nieuwe attractie bij. En dat wordt het Groninger Forum. ‘Ik ben blij dat Dirk Nijdam de kar bij het Groninger Forum gaat trekken: dat maakt de taart die wij als Groningen aan te bieden hebben alleen maar groter.’ En zeker ook voor kinderen ontbreken er nog attracties in de stad Groningen, want uit onderzoek blijkt dat men dat in Groningen het meeste mist.

Funshoppen

‘We zullen echt moeten blijven investeren in de binnenstad. Momenteel is die minder aantrekkelijk, vanwege de bouwwerkzaamheden aan de Grote Markt. We zitten nu in een vergelijkbare situatie als toen in Amsterdam alle musea dicht waren vanwege renovaties. Maar over een paar jaar staat er een compleet vernieuwde Grote Markt in Groningen, inclusief Groninger Forum en we hopen dat de mensen dan in groten getale naar Groningen zullen komen.’

‘Een van de andere grote trekpleisters in de stad Groningen vormen de speciale winkeltjes, bijvoorbeeld in de Folkingestraat en de Oude Kijk in ‘t Jatstraat. Om de binnenstad als koopcentrum aantrekkelijk te houden is het goed dat er nog meer leuke kleine winkeltjes bij komen. Funshoppen is een van de meest belangrijke economische activiteiten voor de binnenstad, en we zullen de verdere groei daarvan moeten stimuleren waar dat maar kan.’

‘Samenvattend denk ik dat het de goede kant op gaat met de ontwikkeling van het toerisme naar Groningen, en met de reputatie van Stad en Ommeland. Maar het is allemaal nog wel erg broos, dus we zullen er voortdurend aan moeten blijven werken om Groningen optimaal voor het voetlicht te krijgen en hier voldoende attracties te bieden.’

Ambassadeur van Groningen

Marketing Groningen ondersteunt de campagne ‘Er Gaat Niets Boven Groningen’. Mede daarom mag Hans Poll zich ‘Ambassadeur van Groningen’ noemen. Dat betekent wel dat hij waar mogelijk moet uitdragen en uitstralen dat het goed en prettig ondernemen is in Groningen.’Dat doe ik natuurlijk met alle plezier. Niet alleen omdat dat mijn directe werk is: ik meen het ook van harte. Groningen is een uitstekende provincie om te werken en te wonen, en het is voor mij een uitdaging om dat uit te dragen. Maar we zullen er voorlopig echt nog heel hard aan moeten blijven trekken om dit in Nederland en in andere Europese landen uit te blijven stralen’, aldus Hans Poll.

Marketing Groningen

Meer lezen?