Zoek op de website
‘Iedere Groninger is ambassadeur van de provincie’

‘Iedere Groninger is ambassadeur van de provincie’

Ambassadeurs

01-05-12

Ambassadeur Hein Scholma van reclamebureau Thabasco

'We hebben zelf altijd geloofd in al het mooie dat onze provincie rijk is', zegt Hein Scholma. 'Nu Groningen ook landelijk op de kaart staat, kun je overal over die schoonheid praten. Elke Groninger is ambassadeur van deze provincie.' De opdracht van Scholma, creatief directeur van het Groningse reclamebureau Thabasco, is duidelijk. Als geestelijk vader van de 'Er gaat niets boven Groningen'-campagnes weten ze bij Thabasco als geen ander hoe je Groningen in een positief daglicht moet zetten. Niet voor niets zijn ze dan ook zelf 'Ambassadeur van Groningen'.

Hein Scholma is onderweg naar een afspraak als we hem kort spreken. 'Ik zit regelmatig in Amsterdam en Rotterdam, maar ben altijd hartstikke blij als ik weer naar Groningen mag rijden. Het is hier heerlijk. En dat vind ik niet alleen, ook onze klanten komen hier graag.’

Scholma is creatief directeur van reclamebureau Thabasco. Het bureau is onderdeel van TBWA, een wereldwijd netwerk van reclame- en communicatiebureaus die werken voor de grootste merken. 'En daar ligt onze kracht. Binnen dit wereldwijde netwerk delen we alle nieuwe informatie, strategieën en marktonderzoeken. Om welk onderwerp het ook gaat, wij beschikken over de meest actuele informatie. Door het netwerk kunnen we ook slim inkopen. Bijvoorbeeld met mediasecondes: we kopen niet alleen een pakket voor de 'Er gaat niets boven Groningen'-spotjes, maar verpakken die in een deal met ook de Albert Heijn-spots. Afgezien daarvan haal ik als creatief directeur ook nog eens ontzettend veel inspiratie uit dit netwerk.'

Ze zijn bij Thabasco niet vies van een vleugje chauvinisme. 'We zijn het meest Groningse TBWA-kantoor', lacht Scholma. 'Zonder gekheid: we zijn heel Gronings en daarvoor worden we gewaardeerd. Groningen begint een commodity te worden. Afspraak is hier afspraak. Groningers zijn nuchter en komen hun afspraken na.’ Die benadering zorgt er voor dat grote bedrijven graag zaken doen met de Groningse reclamemannen. 'Als klant word je normaal behandeld. Je bent voor ons een grote klant en niet één van de vele nummertjes, zoals in de Randstad gebruikelijk is. Opdrachtgevers vinden dat prettig. Zeker als ik 'helemaal' vanuit Groningen naar ze toe kom rijden. Dat blijft erin zitten. Van Amsterdam naar Groningen is de weg langer dan andersom.'

Het is een lastige tijd voor Thabasco. 'Ons vak verandert ontzettend', zegt Scholma. 'We moeten hard aan de bak. Daar waar we ons vroeger bezig hielden met printadvertenties en tv-spotjes, hebben die nu grote concurrentie van social media en online advertenties. Dat gaat allemaal zo snel. We moeten flink investeren in scholing om alles bij te houden. Gelukkig hebben we dit allemaal vroeg geconstateerd en kunnen we dankzij onze koppeling met TBWA voortvarend inspringen op de nieuwe ontwikkelingen.'

Dat zagen we al even geleden bij de bekende 'Er gaat niets boven Groningen'-campagne. Groningers konden zelf hun reclamespot inzenden. De mooiste spotjes werden getoond op de landelijke tv. 'We zijn de campagne begonnen in 2004 en vier jaar later wonnen we een Bronzen Effie. We wilden Groningen zichtbaar maken met deze campagne. Groningers mogen trots zijn op hun provincie. Ze praten er nu veel meer over. Hoewel dat nog wel een beetje meer mag. Iedereen moet zichzelf zien als een ambassadeur.'

Thabasco is maar wat graag 'officieel' Ambassadeur van Groningen. 'Natuurlijk', zegt Scholma. 'Ik kon zelf aan het werk in Amsterdam of het buitenland, maar ik wil hier niet weg. Hier heb je nou echt ‘quality of life’. Waar ik het liefste heen ga? In de stad zijn dat de mooie bruine kroegen in de Kromme Elleboog. Als ik de provincie in rijd, ben ik het liefst in de omgeving van Lauwersoog. Dan ga ik er met mijn motor op uit, lekker door het gebied crossen. Ik mag ook graag naar de borg van Maya Wildevuur gaan: daar is het een feest van kleur en sfeer. Ik ken de provincie op mijn duimpje, ben hier al 52 jaar en hoef nooit meer weg.'

www.thabasco.nl

Meer lezen?