Zoek op de website
‘Ik heb nog nooit een toerist getroffen die niet enthousiast was over Groningen’

‘Ik heb nog nooit een toerist getroffen die niet enthousiast was over Groningen’

Ambassadeurs

01-09-12

Dirk Nijdam, directeur Marketing Groningen

Het gaat goed met het toerisme in Groningen en er zijn nog volop kansen op verbetering, zo zegt Dirk Nijdam, directeur van Marketing Groningen en tevens Ambassadeur van Groningen. Hij baseert zich daarbij op de Toerisme Monitor 2011 en een onderzoek van de Kamer van Koophandel Noord-Nederland naar mogelijkheden om het (internationale) toerisme in de regio te bevorderen.

Uit de Toerisme Monitor 2011 blijkt dat er in dat jaar minder overnachtingen plaatsvonden in de provincie Groningen, maar dat de toeristische bestedingen wel toenamen tot 596 miljoen euro. ‘Je ziet dat mensen bijvoorbeeld minder bezoekjes afleggen aan de stad Groningen, een duidelijk crisiseffect. Ze stellen bezoek uit maar als ze vervolgens wel komen, spenderen ze meer. Een soort inhaalslag zeg maar’, aldus Nijdam. ‘Daarnaast kunnen mensen tegenwoordig heel makkelijk boeken via bijvoorbeeld internet. Daardoor is het aantal toeristen erg afhankelijk van het weer. Mensen boeken bij wijze van spreken met de buienradar in de hand. Maar belangrijk is dat de totale omzet ook in tijden van crisis op peil blijft.’

Nijdam ziet de afgelopen jaren een duidelijke positieve trend in de ontwikkeling van het toerisme. ‘Als je veranderlijke factoren als het weer wegstreept zie je nog altijd een duidelijk stijgende lijn.’ Dat blijkt ook wel uit het feit dat de werkgelegenheid in de toeristische sector in 2011 is toegenomen met 2,5 procent.

Het gaat dus goed met het noordelijk toerisme, maar volgens de Kamer van Koophandel Noord-Nederland kan het nog beter. De adviseur en belangenbehartiger voor noordelijke ondernemers onderzocht de mogelijkheden om het internationale toerisme in Groningen en Friesland te stimuleren. ‘Daarbij wijzen ze vooral op mogelijkheden tot samenwerking’, reageert Nijdam op het onderzoek. ‘Regio’s kunnen ook best meer samenwerken en zijn daar ook wel toe bereid, maar wil je toeristen van verder weg verleiden om hierheen te komen dan zul je daar ook veel geld in moeten steken en daar is naar mijn mening iets te weinig aandacht voor. Bovenaan moet ook de vraag staan waar je ‘return on investment’ (ROI) het grootst is. Je moet niet natuurlijk niet blind nieuwe markten aan boren als succes om de hoek ligt, zoals bijvoorbeeld in Duitsland en Belgie.’  

De conclusie van de KvK dat Groningen meer dan genoeg trekpleisters heeft die ook interessant zijn voor internationaal toerisme, onderschrijft Nijdam van harte. ‘We hebben hier met het Waddengebied een werelderfgoed en het Groninger land is een prachtig authentiek ruraal gebied rondom een fantastische stad, welke al geldt als een behoorlijke toeristische. Ik heb in ieder geval nog nooit een buitenlandse toerist meegemaakt die na een bezoek aan de stad niet enthousiast reageerde.’.

Volgens Nijdam moet dan ook volop ingezet worden op die sterke punten. ‘Maar altijd op basis van de wens van de consument. ‘Als we de juiste buitenlandse doelgroepen aan onze producten kunnen koppelen dan kan toerisme een nog veel grotere economische speler gaan worden in het Noorden dan het nu al feitelijk is.’

www.toerisme.groningen.nl

Meer lezen?