Zoek op de website
‘Ik zal me altijd met Groningen verbonden blijven voelen’

‘Ik zal me altijd met Groningen verbonden blijven voelen’

Ambassadeurs

21-05-14

Albert Jan Postma, Directeur Freia én Ambassadeur van Groningen

Waar de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) dit jaar zijn 400-jarig bestaan viert, is er ook bij Freia reden voor een feestje. Het meest innovatieve opleidingsbedrijf van Nederland bestaat dit jaar namelijk 25 jaar. Een mooie gelegenheid voor oprichter Albert Jan Postma om nog maar eens te wijzen op de sterke band die de RUG en Freia met elkaar hebben. ‘We zijn niet voor niets hoofdsponsor van ‘RUG For Infinity’ (RUG 4∞), het activiteitenprogramma van de universiteit om het 400-jarige bestaan te vieren’, aldus de Ambassadeur van Groningen. ‘Freia is 25 jaar geleden voortgekomen uit de RUG en nog steeds onderhouden we warme contacten.’

De wortels van Freia liggen bij de Faculteit Bedrijfskunde van de RUG. ‘De faculteit zag kansen in de jaren tachtig om haar kennis deels ten gelde maken’, zo blikt Postma terug op het ontstaan van Freia. ‘Daarvoor werd een club in het leven geroepen die de kennisoverdracht tussen universiteit en bedrijfsleven moest bevorderen.’ Onder leiding van Postma ontwikkelde het initiatief zich razendsnel. ‘Misschien vonden ze bij de universiteit zelfs wel dat het iets te snel ging’, lacht Postma. ‘Ik was waarschijnlijk een iets te wild ondernemerstype voor een dergelijke overheidsbaan. Ik zag overal kansen; er wordt weleens gezegd dat het geld op straat ligt, maar ik heb nooit verder hoeven kijken dan de stoep van de universiteit.’

Via de publiek-private samenwerking in de vorm van AOG Contractonderwijs B.V., kreeg Postma de kans om de relatie met de RUG duurzaam te verankeren; zowel in de kennisvoorziening als gevoelsmatig zijn de banden nog steeds innig. ‘Niet alleen voel ik me persoonlijk verbonden met de RUG, we betekenen ook nog steeds veel voor elkaar. Onze netwerken staan altijd tot elkaars beschikking en vormen zo eigenlijk één groot netwerk. Zo kunnen onze contacten iets betekenen voor de RUG en andersom de universiteit ook voor hen.’

Dat netwerk wordt, als de plannen worden goedgekeurd, binnenkort overigens weer fors uitgebreid, want Comenius, onderdeel van AOG, wordt ook in Europa uitgerold. ‘Comenius ontwikkelt en organiseert leergangen voor executives. Je hebt dus direct de bovenkant van de markt te pakken. Dat biedt voor mij als Ambassadeur van Groningen dus volop kansen om Groningen ook in het buitenland zoveel mogelijk te promoten.’

Want dat promoten is best nodig en gebeurt volgens Postma nog te weinig. ‘Wij noorderlingen zijn nog vaak te braaf. We houden er niet zo van om onszelf in het middelpunt van de belangstelling te zetten. Maar in Groningen gebeurt gigantisch veel waar we met z’n allen hartstikke trots op mogen zijn en waar ze ook in het Westen veel aan kunnen hebben. Ik zeg ook altijd dat het moeilijkste aan het ambassadeurschap voor Groningen is dat je zoveel buiten Groningen moet zijn. Elke week scheur ik wel een paar keer door de polder om de stad, de provincie en al het goede dat er in Groningen gebeurt in de rest van het land onder de aandacht te brengen, maar elke avond rij ik, hoe laat ook, met veel plezier weer naar Groningen.’

www.freia.nl

Meer lezen?