iWink, een van de paradepaardjes van Groningse internetindustrie, groeit uit tot landelijke speler

iWink, een van de paradepaardjes van Groningse internetindustrie, groeit uit tot landelijke speler

Ambassadeurs

Jurriaan Wentink, algemeen directeur iWink én Ambassadeur van Groningen

Groningen is de geboorteplaats van verrassend veel IT-en telecombedrijven die inmiddels landelijke bekendheid genieten. BenCom van Ben Woldring, BelSimpel, Voys IT en - in oorsprong – Catawiki zijn daar voorbeelden van. Ook internetbedrijf iWink heeft zich ontwikkeld tot een van de visitekaartjes van Groningen. Alleen al fysiek, omdat het logo van het bedrijf aan de Laan Corpus den Hoorn duidelijk zichtbaar is voor wie via de A28 de stad binnen rijdt. Maar feitelijk ook, want het bedrijf telt veertig medewerkers en hoort daarmee tot de circa honderd grootste internetbureau’s van Nederland.

‘Ja, het gaat heel goed met ons. Zo hard als Catawiki groeien we nu ook weer niet, en dat is maar goed ook, want het is niet onze ambitie om zo groot mogelijk te worden, maar wel om de beste projecten op te leveren, met de beste service en om ondertussen veel plezier te hebben’, zegt medeoprichter en directeur Jurriaan Wentink.

Eén van de redenen dat het met iWink zo goed gaat is de band met het bedrijf Kirra, een webplatform/content management systeem voor het beheer van alle digitale kanalen. Kirra maakte ooit onderdeel uit van iWink, maar is nu een apart bedrijf.

‘Wij richten ons met iWink op marketing- en communicatieprofessionals. We helpen hen een betere informatievoorziening te realiseren door het inzetten van slimme digitalisering’, zegt Wentink. Daarbij is iWink met name actief voor professionals in de zorg, onderwijs, woningcorporaties en grote internationaal opererende b2b bedrijven

‘Wij hebben ons als bedrijf dus gespecialiseerd. Dat is in deze tijd wel verstandig, want dan hoef je niet telkens het wiel uit te vinden. Zo zijn andere bedrijven goed in - laten we zeggen - het online aanbieden van kaartjes. Dan is het niet slim om zelf een ticketsysteem te gaan bouwen. Welnu: zo zijn wij vrij goed in functionaliteiten voor bijvoorbeeld ziekenhuizen of zorginstellingen’.

Dat iWink zich heeft gespecialiseerd betekent wel dat de markt zich niet beperkt tot Noord-Nederland, maar tot het gehele land, want zóveel ziekenhuizen zijn er niet in het Noorden. ‘Het is mooi dat wij inderdaad opdrachten krijgen uit heel Nederland. Ik heb het idee dat wij gewaardeerd worden om onze nuchterheid. Alleen heeft het wel één nadeel: ik ben vrij veel onderweg, om ook fysiek bij onze klanten te komen’.

Dan zou verhuizing naar een ander deel van het land misschien wel handig zijn?
‘Nou, nee. Beslist niet. Er staan te veel voordelen tegenover dat we in Groningen zitten. Het is hier fantastisch wonen en leven. En ook kunnen we hier beter aan medewerkers komen, dankzij de aanwezigheid van RUG, Hanzehogeschool en Hogeschool Stenden. Bovendien zijn onze medewerkers zeer loyaal, waardoor het verloop hier minder groot is dan bij bedrijven in de Randstad’.

Wentink denkt dat het bedrijf de komende jaren gestaag zal blijven groeien. ‘Eén van onze sterke kanten is dat we onze opdrachtgevers kunnen ontzorgen in het beheer van alle online kanalen. Want tegenwoordig is het niet meer alleen de website, maar ben je als marketing- en communicatiemedewerker ook verantwoordelijk voor de nieuwsbrief, het intranet, het jaarverslag, social media, de werken-bij website, narrowcasting-schermen, enzovoorts, etcetera... Maar met Kirra hebben we een platform waarmee je alles centraal gemakkelijk kunt bijhouden in één systeem.’

Zijn bedrijf steunt de campagne ‘Er Gaat niets boven Groningen’.  Dat betekent dat hij zich als ceo van iWink ‘Ambassadeur van Groningen’ mag noemen, en dat hij, waar mogelijk, uitdraagt dat het goed ondernemen is in Groningen.  ‘Daar hoef ik echt geen ambassadeur voor te zijn, want het bevalt mij hier uitstekend en ik ga hier niet meer weg. Het is niet alleen een stad waar je prettig zaken kunt doen, maar ook een stad met veel talent en een bruisende cultuur waarin onze jonge medewerkers uitstekend gedijen. Ondernemen in Groningen: ik kan het iedereen aanbevelen’, aldus Jurriaan Wentink.