Zoek op de website
“Je moet eens in Groningen zijn geweest”

“Je moet eens in Groningen zijn geweest”

Ambassadeurs

01-01-10

Bas Beukers, vanuit Thabasco Ambassadeur van Groningen

"Groningen, dat is een unieke bestemming waar je eens moet zijn geweest." Bas Beukers is er als kersvers Ambassadeur van Groningen duidelijk over. De stad en provincie promoten doet hij niet alleen, maar samen met collega’s van het communicatiebureau Thabasco. Want het bedrijf trad onlangs toe aan de lijst van ambassadeurs. Volgens Beukers, werkzaam als client service director & partner, was het een logische stap omdat Thabasco zakelijk al veel bezig is met de promotie van de stad en de provincie. "We werken al ruim 6 jaar mee aan de succesvolle reclamecampagne ‘Er gaat niets boven Groningen’”, legt Beukers uit. “Samen zijn we het er wel over eens. Wie hier nog nooit is geweest, mist echt iets.”

Thabasco werd niet gevraagd als ambassadeur maar diende zichzelf aan. “We willen op deze manier nog meer betekenen voor Groningen”, legt Beukers uit. “Persoonlijk wil ik buiten mijn werk om de mensen ook bewegen om naar Groningen te komen. Wij zijn een onderdeel van TBWA\Worldwide, een groep van communicatiebureaus met kantoren in 75 landen. Ons hoofdkantoor staat in Amstelveen en als ik bijvoorbeeld daar ben, promoot ik daar onze stad en de bereikbaarheid ervan. Want nog steeds denkt iedereen dat het zo ver weg is. Voor de terugreis bieden ze me zelfs broodjes aan, voor als ik trek krijg. We proberen in de Randstad die gedachte een beetje te kantelen.”

Thabasco zet Groningen ook wereldwijd op de kaart. De marketingcampagne met de flitsende en bekende tv-spotjes is daar een goed middel voor. “Er komen, na het zien van de spotjes, regelmatig berichten uit landen als Canada van mensen die zich afvragen wat er in Groningen gebeurt”, zegt Beukers. “Niet voor niets heeft de campagne een ‘Bronzen Effie’ gewonnen, wat een zeer prestigieuze prijs in de reclamewereld is.”

De reclamecampagne is in de afgelopen weken door Thabasco en Marketing Groningen nieuw leven ingeblazen. Bezoekers en inwoners van Groningen kunnen nu hun eigen foto’s uploaden en zo hun eigen TV-spot te maken en dit te delen met vrienden, bekenden en de rest van Nederland. De mooiste en beste spotjes worden zelfs op tv uitgezonden. “Dat is weer een nieuwe manier van reclame maken”, aldus Beukers. “Normaal gesproken wil een reclamebureau de totale regie over de beeldvorming, maar wij laten dat helemaal los. Niet zonder succes, want al na een paar weken werd de campagne genomineerd voor de City Marketing Award. Uit tientallen campagnes bleven daar drie kanshebbers van over.” Helaas ging de prijs naar Amsterdam.

Maar er is meer dan de stad alleen. Volgens Beukers kan de belevenis in de ommelanden van Groningen ook heel rustig en authentiek zijn. Ideaal voor een sabbatical van iemand uit het Westen. En dan heeft Groningen meer te bieden dan alleen het feit dat de stad geen sluitingstijden kent. “Er zijn veel culturele hotspots”, vervolgt Beukers. “En we hebben de G7, een verzameling van trekpleisters die de provincie bijzonder maakt.” Naast de stad zijn dat bijvoorbeeld ook de borgen, wierden, de kerken, het Lauwersmeergebied en Pieterburen. “Daar hoort eigenlijk nog een bij”, vindt Beukers. “De Groningers als ambassadeur zelf maken de beleving compleet. Het gaat om de mensen in het gebouw of bij de attractie. Wij zijn heel enthousiast en erg klantvriendelijk. "

‘Er gaat niets boven Groningen’ zal niet het enige wapenfeit blijven van Thabasco rond de promotie van Groningen. In februari wordt een nieuwe landelijke campagne gelanceerd waarbij de ommelanden centraal zullen staan. Onderdeel daarvan is ook het plaatsen van informatieborden bij natuurgebieden, het aanprijzen van fietsroutes en het openen van een website waarbij arrangementen worden aangeboden. “Zo kun je op bezoek gaan bij de galerie van Maya Wildevuur in Midwolda, vervolgens eten bij Imca Marina en ‘s avonds op stap gaan in de stad. We lichten de cultuurhistorische pareltjes eruit. Ik zeg het nog maar eens! Groningen is fantastisch en je mist echt iets, als je hier nog nooit bent geweest.”

www.spotgroningen.nl
www.thabasco.nl

Meer lezen?