‘Voor een kennisbedrijf als Noordhoff is Groningen een perfecte thuisbasis’

‘Voor een kennisbedrijf als Noordhoff is Groningen een perfecte thuisbasis’

Ambassadeurs

Jeroen Kuerble, Algemeen directeur Noordhoff Uitgevers én Ambassadeur van Groningen

De toekomst biedt tal van uitdagingen voor Noordhoff Uitgevers, aldus diens kersverse directeur Jeroen Kuerble. ‘Als marktleider op het gebied van educatieve materialen spelen we een belangrijke rol in de ontwikkeling van onze nationale kenniseconomie. Maar we kunnen het niet alleen: om echt te kunnen bijdragen aan de continue opleiding en ontwikkeling van mensen is samenwerking met onze klanten én met het bedrijfsleven van levensbelang.’

Kuerble kwam vorig jaar over van uitgeversconcern Sdu en werkte daarvoor zo’n zeventien jaar bij Reed Elsevier. Hij is naar eigen zeggen ‘Tukker in hart en nieren’, maar dan wel één met warme gevoelens voor Groningen. ‘Ik heb hier vijfenhalf jaar gestudeerd en afgelopen zomer volgde mijn zoon mijn voorbeeld’, zo geeft Kuerble aan. ‘Ik heb hier destijds een geweldige tijd gehad en hoewel ik sindsdien vooral elders heb gewoond en gewerkt, voelde het toch een beetje als thuiskomen toen ik op 1 december vorig jaar bij Noordhoff aan de slag mocht.’

Toch was het Groningen waar hij terugkeerde op sommige gebieden haast onherkenbaar veranderd. ‘In de tijd dat ik afstudeerde ben ik nooit in de verleiding gekomen om in Groningen te blijven hangen. Dat zou nu wel anders zijn’, lacht hij. ‘In de ruim twintig jaar dat ik weg was, heeft de stad zich enorm ontwikkeld. Neem bijvoorbeeld de bloeiende en bruisende startup-scene, veelal geconcentreerd in bedrijvenverzamelpanden die als ware communities opereren. Die eensgezindheid en bereidheid om samen mooie dingen te maken, daar kunnen we allemaal wat van leren’, zo vindt Kuerble.

Het sluit mooi aan bij de ambities die Kuerble zich als Algemeen directeur van Noordhoff Uitgevers gesteld heeft. 'Onze belangrijkste ambitie is om samen met het onderwijs het leren efficiënter en effectiever maken. Om dat mogelijk te maken heb ik ook als doel meer ondernemerschap in ons bedrijf te brengen. Aan de ene kant door zelf meer klantgericht te gaan werken, maar ook door kennis uit het bedrijfsleven, bijvoorbeeld uit die Groningse startup-scene, naar binnen te halen. En natuurlijk bestaande succesvolle ondernemers op te zoeken. Ik ben na mijn aantreden niet voor niks gestart met de cyclus ‘Het Uur van de Ondernemer’, waarbij ik ongeveer elke zes weken ondernemers uitnodig om samen met hen en Noordhoff collega’s te reflecteren op hun en op onze business. Waar liggen zij wakker van? Kunnen wij hen helpen en zij ons? Hoe kunnen we samenwerken richting een toekomst waarin ieder mens een leven lang zal blijven leren? De antwoorden op die vragen vind je alleen door met elkaar in gesprek te gaan.’

Waar de voortschrijdende techniek het bedrijfsleven en een educatieve uitgever als Noordhoff voor de nodige ingewikkelde vraagstukken stelt, biedt hij ook volop mogelijkheden. ‘Voor het eerst in de geschiedenis kunnen we aan de hand van data bijvoorbeeld zien hoe mensen leren’, licht Kuerble toe. ‘Dat biedt volop kansen om het leerproces efficiënter te maken. We kunnen zo (online) methoden ontwikkelen die efficiënt én effectief zijn, die aantoonbaar zorgen voor verbetering.’

Groningen is volgens Kuerble de ideale thuisbasis om die uitdagingen aan te gaan. ‘Met de RUG en de Hanzehogeschool hebben we gelukkig hoogopgeleid talent voorhanden; een belangrijke voorwaarde voor een kennisbedrijf als Noordhoff. Tel daarbij op de nieuwe, innovatieve ontwikkelingen in het bedrijfsleven en de Groningse bereidheid om samen te werken en kennis te delen en het plaatje is compleet. Er is in de ruim 180 jaar sinds het ontstaan van Noordhoff veel veranderd, maar de band tussen de uitgeverij en Groningen is in al die jaren onbreekbaar gebleven.’