Zoek op de website
‘We voelen ons Gronings, en daar zijn we trots op’

‘We voelen ons Gronings, en daar zijn we trots op’

Ambassadeurs

24-03-16

Marchien van Doorn, Algemeen Directeur Noordhoff Uitgevers én Ambassadeur van Groningen

‘We hebben eeuwenoude wortels in Groningen. We werken weliswaar landelijk, maar we voelen ons Gronings en daar zijn we ook trots op!’, aldus Marchien van Doorn, algemeen directeur van Noordhoff Uitgevers én Ambassadeur van Groningen.

Noordhoff Uitgevers telt ruim 350 medewerkers, waarvan er circa 290 werkzaam zijn in Groningen. Een van de bekendste producten is nog steeds de Bosatlas, waar miljoenen en miljoenen Nederlanders mee zijn opgegroeid en waar al 54 edities van zijn verschenen.

Maar behalve dat de Bosatlas nog steeds een visitekaartje voor het bedrijf is, is er wel heel veel veranderd, de afgelopen jaren. Want de tijd ligt al lang achter ons dat Noordhoff uitsluitend drukwerk uitgaf. De uitgeverij is intensief bezig zich aan te passen aan de digitale wereld, en loopt daarin hier en daar zelfs voorop.

‘Het gaat goed met ons bedrijf, al een aantal jaren. Dat is best bijzonder, want de markt waar wij voor werken is in transitie van ‘boek’ naar digitaal. De crisis van de afgelopen jaren heeft ons gelukkig niet geraakt, omdat we vooral voor het onderwijs werken. Maar wel is het zo dat het onderwijs nieuwe eisen stelt, en dat betekent dat wij de docenten in Nederland ook zo goed mogelijk digitaal willen faciliteren’, aldus Van Doorn, die zelf biologie studeerde aan de Rijkuniversiteit Groningen en daarnaast een lerarenopleiding wiskunde afrondde. In 1996 kwam ze in dienst van Noordhoff Uitgevers en sinds 1 januari 2016 is ze algemeen directeur.

Voor Noordhoff is het prettig dat het onderwijs voorzichtig te werk gaat bij het in gebruik nemen van nieuwe leermiddelen. Veel scholen werken ‘blended’, dat wil zeggen: ze gebruiken boeken en nieuwe digitale middelen naast elkaar. Dat levert Noordhoff ook tijdwinst op.

‘Het is dus beslist niet zo dat door de digitale revolutie de markt is ingestort. Ons gaat het er ook niet om dat we zoveel mogelijk boeken kunnen drukken, maar wel om het uitgeven van educatieve leermiddelen. En of dat op papier is of digitaal: dat maakt ons niet uit, als we maar kunnen bijdragen aan goed onderwijs. Wel is het natuurlijk zo dat er digitaal gezien enorme kansen liggen. Denk in de health markt - Noordhoff  biedt via Noordhoff Health ook leeroplossingen voor de zorgpraktijk en het zorgonderwijs aan - bijvoorbeeld aan de virtual reality bril, waarbij je via een tour door een operatiekamer uitleg over de apparatuur kunt geven.’

Wat beschouwt u als de grootste uitdaging voor Noordhoff voor de komende tijd?
‘Dat is dat we digitaal en op het gebied van persoonlijk leren in de pas blijven lopen met het onderwijs. Dus dat we niet te snel gaan en voor de troepen uitlopen, maar ook weer niet te langzaam. Je moet voeling houden met de klant.’

Marchien van Doorn is met zeer veel plezier directeur bij Noordhoff. ‘Een van de leukste dingen is dat je een bijdrage levert aan iets dat van grote betekenis is: onderwijs! Ik en al mijn collega’s hier willen graag voor het onderwijs werken. Voor mij komt daar nog bij dat ik in deze rol eindverantwoordelijkheid draag, en dat maakt het extra uitdagend.’

Noordhoff ondersteunt de campagne ‘Er gaat niets boven Groningen’. Dat betekent dat Marchien van Doorn zich ‘Ambassadeur van Groningen’ mag noemen, en dat ze uitdraagt dat het goed ondernemen is in Groningen. ‘Dat kan ik inderdaad volledig beamen’, zo zegt ze. ‘Het ondernemersklimaat in Groningen is prima, en dankzij de Hanzehogeschool en de Rijksuniversiteit kunnen we altijd aan goede medewerkers komen. Bovendien is Noordhoff een oer-Gronings bedrijf: een van onze grondleggers, Jan Berends Wolters, opende zijn boek- en papierwinkel precies 180 jaar geleden in hartje Stad. We hebben dus eeuwenoude wortels in Groningen.’

Staat er nog iets spannends te gebeuren voor Noordhoff dit jaar?
‘Jazeker. Aan het eind van het jaar introduceert Noordhoff in het voortgezet onderwijs een geheel nieuwe generatie digitale leermiddelen voor 2017. Deze nieuwe generatie is weer een volgende stap op het gebied van gepersonaliseerd en adaptief leren, waarbij kan worden gestuurd op individuele resultaten van leerlingen. Met deze nieuwste generatie leermiddelen zal gepersonaliseerd leren nu ook, naast computers en laptops, in de volle breedte op de tablet goed mogelijk zijn. Ook deze nieuwste leermiddelen zijn in nauw contact met het onderwijs ontwikkeld.’

www.noordhoffuitgevers.nl

Meer lezen?