Zoek op de website
Word ook Ambassadeur

Word ook Ambassadeur

Ambassadeurs

Onder de vlag van 'Er gaat niets boven Groningen' voeren provincie en gemeente Groningen, Marketing Groningen en diverse bedrijven en organisaties jaarlijks gezamenlijk campagne om Groningen te promoten. Groningen Promotie richt zich op drie sectoren: toerisme, cultuur en economie. De Commissaris van de Koning is de bestuurlijke voorzitter.

Campagnes

Met campagnes op toeristisch, cultureel en economisch gebied wil Groningen Promotie het beeld van deze sectoren versterken. Hoe meer toeristen hier komen, hoe meer er in de sector besteed wordt. Hoe meer bedrijven zich hier vestigen, hoe groter de kans om onderling zaken te doen en samen te werken. Kortom: hoe steviger de economische structuur.

De ambassadeurs van Groningen

De activiteiten van Groningen Promotie worden gesteund door de Ambassadeurs van Groningen. Dit zijn bedrijven die Groningen een warm hart toedragen. Met de bijdragen van de Ambassadeurs worden de toeristische campagnes van Marketing Groningen geheel of gedeeltelijk gefinancierd. Ook gaat een deel naar de economiecampagne. Deze bestaat uit deze website, een maandelijkse digitale nieuwsbrief, een twitteraccount en een facebookpagina.

Wat zijn de kosten van het ambassadeurschap?

Minimaal € 5000,- per jaar gedurende 3 jaar. 

Wat houdt het ambassadeursschap in?

  • Twee netwerkbijeenkomsten per jaar op uitnodiging van de Commissaris van de Koning
  • Indien gewenst communicatieadvies over het gebruik van het merk Er gaat niets boven Groningen
  • Jaarlijks een pagina grote advertentie in het Dagblad van het Noorden over de campagne met vermelding van de ambassadeurs
  • Vermelding op deze website

Hoe weet de ambassadeur dat het geld goed wordt besteed?

Marketing Groningen en de Provincie Groningen laten regelmatig onderzoek doen naar de toeristische cijfers. Hieruit blijkt dat Groningen nog steeds in de lift zit.

Verder zijn er de volgende 'bewijzen':

In 2008 is de toeristische mediacampagne van Marketing Groningen bekroond met de Effie, de 'Oscar' voor de meest effectieve reclamecampagne.

Groningen heeft de beste Citymarketing én regiomarketing-organisatie van Nederland! Want wie je ook over Citymarketing spreekt, ‘Er gaat niets boven Groningen’ komt vanzelf een keer ter sprake. Dit zegt hoogleraar citymarketing Gert-Jan Hospers in zijn boek ‘Er gaat niets boven Citymarketing’ (2011) dat één grote lofzang is op Marketing Groningen. Een must voor iedereen die een stad of regio op de kaart wil zetten.

Marketing Groningen ontwikkelde de eerste, zgn. user-generated campagne. Dit hield in dat elke Groninger, of fan van Groningen, een eigen Groningen-spot kon maken, deze uploaden en verspreiden om zo zelf bij te dragen aan de promotie van de provincie. Niet alleen veel inwoners en organisaties uit onze provincie deden mee aan Spot Groningen, maar ook daarbuiten.

In 2013 ontving de gemeente Groningen de Nationale Citymarketing Trofee. De prijs is weliswaar toegekend aan de gemeente Groningen maar is in feite voor Marketing Groningen.

Adviesgroep Groningen Promotie

In de adviesgroep zitten de volgende communicatiedeskundigen: 

  • Gea Boerma (vz), Provincie Groningen
  • Annette Doornbosch, Provincie Groningen
  • Hans Poll, Stichting Marketing Groningen
  • Dirk Nijdam, Groninger Forum
  • Ina Bakker, Gemeente Groningen
  • Aize Bouma, Aize Bouma Communicatie Consulting
  • Karina Smrkovsky, Groninger Museum
  • Frank Schouten, RTV Noord
  • Evert Janse, OOG TV 

Hoe word ik ambassadeur?

Neem contact op met:
Annette Doornbosch
Provincie Groningen
Afdeling BJC
Postbus 610
9700 AP Groningen
Tel. 050 3164448
Email: a.i.doornbosch@provinciegroningen.nl