Zoek op de website
Groningen steeds meer in trek bij toeristen

Groningen steeds meer in trek bij toeristen

Facts & Figures

08-04-15

Toeristen weten Groningen steeds beter te vinden. Dat blijkt uit cijfers van Marketing Groningen, die de ontwikkeling van het toerisme in stad en provincie al jaren nauwlettend in de gaten houdt. Hoewel de groei de afgelopen jaren wat tegenviel, vooral door de economische crisis, steeg het aantal toeristische overnachtingen in 2014 met 6 procent. Vooral onder Duitsers blijkt Groningen een populaire bestemming.  

'Het is goed om te zien dat na wat magere jaren de toerist Groningen weer beter weet te vinden', aldus Hans Poll, directeur van Marketing Groningen. 'Voor ondernemers in het toerisme is dit goed nieuws, zij kunnen dit goed gebruiken. De economische impact van de extra toeristen is niet gering. Die schatten we op ruim 5,5 miljoen euro', aldus Poll.

In totaal verbleven vorig jaar 585.000 toeristen één of meerdere nachten in Groningen. Gezamenlijk hebben deze toeristen 1,32 miljoen overnachtingen geboekt; een stijging van 6 procent ten opzichte van 2013.

Vooral het aantal Duitse toeristen dat Groningen bezocht nam vorig jaar fors toe. Er kwamen liefst 21 procent meer Duitse gasten naar 'Stad en Ommeland'. Deze stijging is landelijke gezien de grootste, het landelijke percentage ligt namelijk op 12 procent. Ruim 14.000 extra Duitsers boekten een verblijf in een accommodatie in Groningen, wat resulteerde in 27.000 meer overnachtingen dan een jaar eerder.

Reden voor deze stijging is volgens Marketing Groningen onder meer het relatief goede vakantieweer en de actieve benadering van de Duitse markt. In de zomer van 2014 is er een grootscheepse campagne gevoerd in Duitsland, zowel online als in de gedrukte media. Zo hebben ruim 1 miljoen Duitse inwoners in Nordrhein-Westfalen en Nedersaksen een filmpje over Groningen gezien en stond er in december een paginagroot artikel in de Frankfurter Allgemeine. Ook de activiteiten die de Groningen City Club organiseerde in samenwerking met de gemeente Groningen en Marketing Groningen op de Duitse ‘Tag der Einheit’ hebben bijgedragen aan de stijging van het bezoek.

toerisme.groningen.nl

Meer lezen?