Enie.nl werkt vanuit Groningen aan revolutie op de energiemarkt

Enie.nl werkt vanuit Groningen aan revolutie op de energiemarkt

Energie

De band tussen de Groningse energie-startup Enie.nl en klimaatgoeroe Al Gore is sterk. Enie ontstond nadat oprichters Patrick en Milan van der Meulen geïnspireerd waren geraakt door Gore’s wereldberoemde documentaire ‘An Inconvenient Truth’. Inmiddels zijn de broers de officiële vertegenwoordigers van Gore’s klimaatbeweging in de Benelux én kregen ze ruimte om over Enie te vertellen in Gore’s wereldwijde marathon-uitzending ‘24 Hours of Reality’ over zijn nieuwe film ‘An Inconvenient Sequel’. 

‘Van al het energiegebruik in Nederland wordt nu tussen de 5 en 6 procent duurzaam opgewekt. Dat is schandalig weinig. Wij hebben het gevoel dat de urgentie nog altijd niet genoeg gevoeld wordt’, zegt Patrick van der Meulen, die Enie vijf jaar geleden begon met vader Richard en broer Milan.

Het is ook niet gemakkelijk allemaal: windmolens en zonnepanelen stuiten nog vaak op verzet. ‘Dat is ook omdat het de mensen van bovenaf wordt opgelegd. Dat is echt niet meer van deze tijd. Net als het oude idee dat je een soort centrale moet creëren van waaruit de energie wordt verspreid. Vergeet dat. Energie haal je het liefst gewoon uit de buurt. Als het even kan van je eigen dak.’

Gratis zonnepanelen

En dat is waar Enie.nl de afgelopen jaren in groeide. Zonnepanelen biedt het aan, omlijst door nauwkeurige adviezen en berekeningen. Tussen de 4000 en 5000 consumenten worden zo bediend, naast een honderdtal bedrijven. Milan van der Meulen: ‘We zijn aardig gegroeid in die jaren, hebben nu 35 man in dienst. Maar we zijn altijd op zoek naar manieren om een grotere impact te hebben, om echt verschil te maken.’

Enie denkt met zijn nieuwe concept zo’n manier gewonden te hebben. Iedereen die dat wil, kan Enie.nl zonnepanelen laten plaatsen. Gratis. De opgewekte zonne-energie is van Enie.nl, de klant koopt die energie terug. ‘De prijs ligt gegarandeerd onder het tarief van welke traditionele energie-aanbieder ook.’  En na vijftien jaar (de panelen die het Groningse bedrijf gebruikt hebben een levensduur van 25 à 30 jaar) zijn de panelen voor de klant. Die kan dus nog vele jaren gebruik maken van gratis energie.

Dit kan wel eens het gouden ei zijn in de energietransitie, denken de mannen. Patrick: ‘Waar veel mensen tegenaanlopen, is de prijs van panelen. Dat bezwaar nemen we ineens weg. In dit plan ben je een dief van je eigen portemonnee als je géén zonne-energie gaat opwekken. Moet je je eens voorstellen wat dat gaat betekenen voor al die bedrijven voor wie investeren in zonnepanelen als te duur wordt afgedaan. Al die daken van bedrijfspanden kunnen wij vol leggen met panelen. De bedrijven dragen een grote steen bij aan de verduurzaming én zien hun energierekening dalen. Zonder investering.’

Beweging

De trends van nu: decentralisatie en alleen betalen voor gebruik. Dit concept voldoet aan alle twee. Milan: ‘De prijs staat vast, is niet gekoppeld aan de bestaande energieprijzen, die volgens alle kenners de komende tijd gaan stijgen. Dit is een belangrijk omslagpunt. Wij zijn het eerste bedrijf in Nederland, misschien wel in Europa, dat zonne-energie goedkoper aanbiedt dan traditionele energie.’

En zo komt het oorspronkelijke doel van de Groningers steeds dichterbij: duurzame energie voor iedereen beschikbaar maken. Zo begon het ooit allemaal, als startup binnen de Hanzehogeschool. En dat doel, die missie blijft heilig. ‘Wij willen een beweging creëren.’

Al Gore

En hoe zat dat nou met Al Gore? Vader Richard liet zijn zoons verplicht naar An Inconvenient Truth kijken. Daar werd het zaadje geplant dat ze gedrieën nu tot volle bloei laten komen. Milan: ‘Een paar jaar geleden stuurden we Al Gore, toch ons grote voorbeeld, een brief. Hij nodigde ons uit voor een opleiding van een week in Miami. Waanzinnig inspirerend.’ En sindsdien zijn de broers de vertegenwoordigers van Gore’s beweging in de Benelux. Patrick: ‘Milan en ik spreken regelmatig voor zalen. En dat is een andere manier om onze visie naderbij te brengen. Door mensen te overtuigen, te laten zien hoe zij het verschil kunnen maken.’

En zo kregen de heren ook een plekje in Gore’s ’24 Hours of Reality’. In zo’n tien minuten (op vertellen de broers hun missie om de wereld te verduurzamen. Terwijl ze hun relaas doen, wisselen beelden van de Groningse binnenstad en de energieproeftuin EnTranCe elkaar af. Een kleine tien minuten zet het tweetal de stad op de kaart als centrum van kennis en innovaties rond thema duurzame energie.