Dropper maakt Groningse stadsdistributie stukken efficiënter en duurzamer

Dropper maakt Groningse stadsdistributie stukken efficiënter en duurzamer

Innovatie

Het Groningse bedrijf Dropper gaat met steun van de provincie een 'marktplaats voor stadslogistiek’ opzetten. Het bedrijf ontwikkelde een innovatief algoritme dat het mogelijk maakt om de in een stad aanwezige koeriers en bezorgers efficiënter te gebruiken. Zo kan een pizzakoerier straks ook sushi bezorgen, een bloemetje afleveren of een paar schoenen langs brengen. 

Dropper is een initiatief van de Groningse onderneemster Jantine Doornbos, die eerder al het succesvolle FoodDrop opzette, waarmee je eten kunt bestellen bij verschillende restaurants. ‘Aan de ene kant had ik zelf die behoefte, maar het idee speelde ook dat het gestoord is dat iedereen zijn eigen bezorgdienst heeft. Als je op het terras zit en je kijkt naar de straat, dan zie je al die verschillende scooters voorbijkomen. Ik dacht: dat kan toch veel beter samen?’, zo vertelde ze onlangs in een interview met het Groningse ondernemersplatform Noordz.

De kracht van FoodDrop, en nu ook van Dropper, zit ‘m volgens Doornbos in het onderliggende algoritme. ‘Op een gegeven moment stonden we voor de keuze: welke kant willen we op? Waarin willen we investeren? We konden met FoodDrop naar andere steden toe, maar daar lag de grote uitdaging: hoe zorg je voor een netwerk van bezorgers? Dat is eigenlijk de grootste beperking voor het uitrollen van FoodDrop.’

Het algoritme bleek de oplossing voor dat probleem. Het brengt de logistieke stromen in een stad in kaart en verzamelt data van bezorg- en koeriersdiensten. Zo ontstaat een soort netwerk van koeriers die voor elke zender beschikbaar zijn. Erg aantrekkelijk voor veel ondernemers: zij hoeven immers zelf geen bezorgdienst op te zetten of in te schakelen en het is ook nog eens sneller. Een schoenenwinkel kan bijvoorbeeld een paar schoenen rechtstreeks bij de klant laten afleveren, zonder dat het pakket eerst naar een distributiecentrum moet.

Met de lening van 200.000 euro van de provincie Groningen gaat Dropper nu een ‘marktplaats voor slimme stadslogistiek’ opzetten in Groningen-stad. Het moet het voor lokale ondernemers mogelijk maken om te kunnen blijven concurreren met grote landelijke keten, door kortere bezorgtijden te realiseren. Daarnaast wordt de stadsdistributie een stuk groener, omdat er veel minder bezorgbusjes van verschillende bedrijven langs dezelfde adressen hoeven te rijden.

Het opzetten van deze nieuwe onderneming voor stadsdistributie zal naar verwachting veel nieuwe banen opleveren. Helemaal als het ook wordt uitgerold. In eerste instantie gaat het om 17 nieuwe arbeidsplaatsen, maar als ook andere steden in Nederland en zelfs wereldwijd het nut ervan gaan inzien kan dat snel oplopen.