Zoek op de website
Studenten brengen nieuwe testmethode voor baarmoederhalskanker op de markt

Studenten brengen nieuwe testmethode voor baarmoederhalskanker op de markt

Innovatie

17-05-17

Een team RUG-studenten werkt hard aan de introductie van een betere en betrouwbaardere screening op baarmoederhalskanker. De gepatenteerde methode die in het UMCG is ontwikkeld, vermindert de kans op zogenaamde ‘fout positieve’ uitslagen en verlaagt het percentage gemiste kankergevallen. Met hun startup CC Diagnostics hopen de studentondernemers de nieuwe screeningsmethode commercieel levensvatbaar te maken.

In Nederland alleen al krijgen ruim 5000 vrouwen per jaar een onterechte verdenking op baarmoederhalskanker. Het gevolg hiervan is, dat deze vrouwen een invasief onderzoek bij de gynaecoloog moeten ondergaan. Vervolgens blijkt na een periode van wachten dat er geen sprake is van kanker en dat de oorspronkelijke uitslag van de screeningstest ‘fout positief’ bleek te zijn. Deze onterechte verdenking gaat natuurlijk gepaard met veel stress, angst en stigmatisatie voor de vrouw en levert de maatschappij ook nog eens extra kosten op.

De afgelopen veertien jaar is er binnen het UMCG door verschillende researchgroepen onderzoek gedaan naar een efficiëntere testmethode voor baarmoederhalskanker. Hieruit is een nieuwe test voortgekomen die, indien gecombineerd met de reguliere hr-HPV-test, het percentage gemiste kankers terug kan brengen van 24 procent naar 3 procent. Daarnaast kan de test jaarlijks vele vrouwen een onnodig invasief onderzoek besparen.

Het multidisciplinaire team van CC Diagnostics bestaat Jean-Luc Kraaijenoord (rechtenstudent), Wisse Krikke (bedrijfskunde) en Nutte van Belzen (basisarts). Zij werken sinds april 2016 aan de valorisatie van de uitvinding en wisten sinds die tijd al al de nodige successen te behalen. Zo wonnen ze de Falling Walls Pitch-wedstrijd en de EBF-startup pitch competition en zijn ze nu genomineerd voor de nationale Young Business Awards.

Meer nieuws