Zoek op de website
‘Als vrouw val je in ieder geval wel op in de gamesindustrie’

‘Als vrouw val je in ieder geval wel op in de gamesindustrie’

Ondernemen

22-01-14

Twee vrouwen met een eigen gamesstudio: het is een zeldzaamheid. Maar Rieneke Schaap en Merel van der Wees timmeren met Studio Bleep vanuit Groningen wel flink aan de weg. Het duo richt zich vooral op zogeheten ‘serious games’, waarbij vermaak wordt gebruikt om een boodschap over te brengen. Met succes, want het bedrijfje won al twee Game Jams en is druk bezig met de ontwikkeling van een gameplatform voor in een zwembad.

Rieneke Schaap en Merel van der Wees begonnen in juli vorig jaar met Studio Bleep. ‘We hebben een VOF opgericht en zijn nu druk bezig om meer naamsbekendheid te krijgen’, zegt Rieneke Schaap. ‘Dat is in de gamesindustrie namelijk erg belangrijk. Het scheelt wel een beetje dat we de studio met twee vrouwen runnen. Dat valt op en mensen onthouden je sneller. In Nederland is er volgens mij geen andere vrouwelijke gamesstudio. Hoewel het overigens niet zo is dat hier alleen maar vrouwen mogen werken.’

Schaap haalde haar diploma Psychologie, maar kon daar niet al haar creativiteit in kwijt. Daarom haalde ze de specialisatie ‘Game Design & Development’ aan de Hanzehogeschool. ‘Het ontwikkelen van games is een soort van creatieve uitlaatklep. En mijn studie psychologie kan ik ook goed gebruiken bij het uitwerken van een idee voor bijvoorbeeld een serious game. Het gaat er dan om hoe je een boodschap het beste op een leuke manier bij een doelgroep kan overbrengen. Of hoe je iemand met behulp van een game aan het bewegen krijgt.’

Dat Studio Bleep de nodige potentie heeft, bleek wel uit het feit dat het nog jonge bedrijfje al twee Game Jams wist te winnen. Bij een Game Jam moeten deelnemende teams binnen 48 uur een werkende game maken. ‘De tijd is heel beperkt en dan moet je innovatief bezig zijn’, zegt Schaap. Studio Bleep won onlangs nog de Games4Health-jam met hun game ‘Kweekvijver’. ‘We moesten een game maken voor de kinderen die bij gym altijd als laatste worden gekozen. We hebben een spel bedacht met een virtuele vis die ze kunnen ‘pimpen’ door met een schuimrubberen vis in een zwembad een route af te leggen. Door met die schuimrubberen vis, waar een sensor in zit, een chip aan de rand van het zwembad aan te tikken, kun je die virtuele vis als het ware aankleden. Een chip correspondeert bijvoorbeeld met een kledingstuk of een andere accessoire.’

Het idee heeft er toe geleid dat Bleep nu onder de vlag van i3event, een initiatief van onder andere de gemeente Groningen en Flinc, bezig is met de ontwikkeling van een nieuw gameplatform. Want de techniek van ‘Kweekvijver’ leent zich ook voor andere doelgroepen. Ook is Bleep bezig met een location based game, waarbij je met behulp van je smartphone door Groningen kan lopen en dan allerlei opdrachten moet uitvoeren. ‘Zo gaan kinderen weer op straat spelen’, zegt Schaap.

Schaap is zich er ook zeker van bewust dat netwerken belangrijk is. ‘Natuurlijk ga ik naar netwerkevenementen binnen de gamesindustrie, want ik moet wel weten wat er speelt. Maar we gaan ook vaak naar de ICT-borrel in het Feithhuis. ‘Daar zijn altijd maar weinig gamesstudio’s en dan raak je snel in gesprek’, zegt Schaap.

Studio Bleep verhuist binnenkort naar het oude pand van jeanswinkel Leads aan de Grote Markt. Games-ondernemer Mendel Bouwman wil daar een verzamelpand van maken voor gamesbedrijven. ‘We willen daar vooral leuke serious games gaan maken. Het moet zo leuk zijn, dat je eigenlijk niet door hebt dat je een serious game aan het spelen bent. Verder kunnen we straks natuurlijk aan de slag met spellen voor ons nieuwe platform.’

http://www.studiobleep.nl