Zoek op de website
Belangrijke prijs voor virtuele rondleiding Scholtenhuis

Belangrijke prijs voor virtuele rondleiding Scholtenhuis

Ondernemen

01-12-09

De website www.scholtenhuis.nl met daarop de virtuele reconstructie van het beruchte Scholtenhuis heeft gisteren tijdens het festival ‘Keying into the Brain’ in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam de Gouden Reiger gewonnen. Dit is een belangrijke prijs voor audiovisuele en interactieve media.

Uit honderd inzendingen werden een aantal projecten genomineerd binnen zeven verschillende categorieën, zoals onder andere documentaire, ruimtelijke media, animatie en film & video. Binnen de categorie ‘Internet’ waren behalve het Scholtenhuis nog vijf andere projecten genomineerd. Tijdens een show waarin alle genomineerden drie minuten de tijd kregen om de jury te overtuigen waarom juist hun project de Reiger verdiende, toonde het team dat het Scholtenhuis maakte een compilatie van hun introductiefilm en de ‘making of’. Beide zijn nu te zien op de site.

De jury was in de finale duidelijk in haar oordeel over de vernieuwende website. In haar rapport roemde ze het enthousiasme van het jonge team om een onderwerp, zo moeilijk als het Scholtenhuis, toegankelijk te maken voor een veel groter publiek. Een citaat: “Een wereld die op integere en neutrale wijze een beeld geeft van een donkere periode in onze vaderlandse geschiedenis. Dat is met een zwaar onderwerp verdraaid lastig. Maar het is de makers uitstekend gelukt.”

Het team achter de website team bestaat uit Monique Brinks (directeur Oorlogs- en Verzetscentrum Groningen, historica), André Hoekema (architect, 3D tekenaar), Bastiaan Blaauw (webdesigner), Maaike de Vreeze (grafisch vormgever) en Thomas Roebers (filmmaker).
Meer nieuws