Zoek op de website
Boek over successen van Groningse ondernemers

Boek over successen van Groningse ondernemers

Ondernemen

01-03-08

Hoe bouw je als ondernemer in Groningen met succes een eigen bedrijf op? Het antwoord op deze vraag is te lezen in een nieuw boek waarin geslaagde ondernemers uit Groningen, maar ook uit Friesland en Drenthe, uitvoerig aan de tand worden gevoeld. Hoe zijn ze er in geslaagd hun bedrijf op te zetten Hoe overwinnen ze tegenslagen? In het boek . ‘Gewoon Durven’ zijn de antwoorden op deze vragen te vinden. Daaruit blijkt overigens ook wat voor interessante bedrijven er eigenlijk in Groningen zijn gevestigd.

'Gewoon Durven' werd geschreven door Folkert van der Meulen, werkzaam bij de Noordelijke Ontwikkeling Maatschappij (NOM) en journalist/publicist Henk Nicolai. De titel van het boek vat in twee woorden de essentie samen van de verhalen van de dertien ondernemers. Het opmerkelijke boek werd gepresenteerd in het gebouw van de Noordelijke Dagblad Combinatie, in aanwezigheid van tal van ondernemers. De presentatie werd op vrolijke wijze ingeleid door de Amsterdams/Groningse journalist Martin Bril.

In het boek vertellen de dertien Noordelijke ondernemers hoe zij hebben ingespeeld op veranderende markten en bedrijfsomstandigheden. Hun strategie varieerde van de ontwikkeling van een eigen product tot het aanhalen van de banden met toeleveranciers. Een van de Groningse vindingen die uitgebreid aan de orde komt in het boek, is de klapschaats.

De ondernemers vertellen op een openhartige en eerlijke manier waar ze tegenaan zijn gelopen. Duidelijk is dat risico nemen onlosmakelijk met het ondernemerschap verbonden is.

Folkert van der Meulen leverde de kennis van het noordelijke bedrijfsleven en koos de ondernemers. Nicolai schreef vervolgens de teksten, die Van der Meulen van commentaar en aanvullingen voorzag. 'Gewoon Durven! Gesprekken met noordelijke ondernemers' is het resultaat. Folkert van der Meulen: "De interviews zijn op een speelse, semi-literaire manier verwerkt. Aan de hand van die interviews geeft het een beeld van hoe de ondernemers zichzelf en hun onderneming hebben ontwikkeld en daardoor ook een beeld van de ontwikkeling van de noordelijke economie in de afgelopen decennia. Het heeft de uitstraling en leesbaarheid van een soort 'jongensboek', echter is ook zeer leesbaar voor 'meisjes'."

Meer informatie over het boek op: www.nom.nl