Zoek op de website
Cogfor: innovatief gepersonaliseerd intranet uit Groningen

Cogfor: innovatief gepersonaliseerd intranet uit Groningen

Ondernemen

26-01-15

Het pas enkele jaren geleden opgerichte Groningse bedrijf Cogfor heeft succes in binnen- en buitenland met een innovatief intranet. Dankzij het in Groningen ontwikkelde systeem kunnen werknemers van een organisatie constant op de hoogte worden gehouden van de laatste kennis en nieuwtjes in hun vakgebied. Rene Nederhand, bioinformaticus en oprichter van Cogfor, kwam op het idee tijdens zijn zoektocht naar manieren om zelf op de hoogte te blijven van de belangrijkste ontwikkelingen in zijn eigen onderzoeksveld.

Nederhand stelde zich een systeem voor dat vrijwel alle talen zou kunnen ondersteunen, alle informatiebronnen van een organisatie zou kunnen koppelen en slimme algoritmes uit de bioinformatica zou gebruiken om de gebruiker relevante informatie aan te dragen. Als het even kon zelfs nog voor de gebruiker expliciet een zoekactie had ingezet.

Cogfor – een afkorting van Cognitive Forecasting – is het resultaat. Dankzij het intranetsysteem krijgen mensen, zonder dat ze er zelf naar op zoek hoeven, belangrijke en relevante informatie voorgeschoteld die hen verder helpt in hun werk of onderzoek.

Waar Nederhand zich in eerste instantie voornamelijk richtte op kennisinstituten, blijkt ook het bedrijfsleven veel te zien in de Groningse vinding. ‘Ik heb inmiddels ook klanten buiten de kennisinstellingen’, aldus de oprichter in het Dagblad van het Noorden. Vooral bedrijven die gespecialiseerd zijn in salarisadministratie tonen volgens hem interesse. ‘Hun werknemers moeten geïnformeerd worden over actuele gebeurtenissen rond kwesties als pensioenen of werkkostenregeling, om maar wat te noemen.’

Voordat iemand Cogfor gaat gebruiken, wordt er gekeken welke artikelen diegene eerder heeft gelezen. Aan de hand van die informatie wordt een gebruikersprofiel opgesteld. ‘Dat match je vervolgens met alles wat binnenkomt’, aldus Nederhand. ‘Op basis van verdere gedragingen leert het systeem je beter kennen en wordt het profiel scherper gemaakt.’

Door het lees-, deel-, like- en bewaargedrag van de gebruiker te analyseren kan informatie dus heel specifiek op de gebruiker worden gericht en hoeft hij of zij niet zelf de krenten uit de pap te vissen.

i3event

In 2013 deed Nederhand met Cogfor als startup nog mee aan het Groningse i3event. Dit is een evenement voor startende en bestaande Groninger ondernemers met innovatieve plannen. Het kan gaan om een compleet nieuwe onderneming of een nieuwe tak binnen een bestaande onderneming. Zolang het idee maar marktwaarde en groeipotentie heeft voor de regio Groningen.

Nederhand bewaart goede herinneringen aan zijn deelname aan het i3event: ‘Het heeft een boost gegeven aan mijn ondernemerschap. Sindsdien gaat het als een trein.’ Tijdens zijn deelname aan het i3event nam Nederhand onder andere deel aan verschillende workshops, die hem hebben geholpen zijn bedrijf beter neer te zetten.

‘Het belangrijkste aspect van dit programma is echter het netwerk waar je toegang tot krijgt’, zo is de oprichter van Cogfor overtuigd. ‘Er werken veel partijen mee aan i3event, wat een enorm waardevol netwerk oplevert. In mijn ogen is dat de grootste kracht van het evenement, want met netwerken kom je echt verder. Verder dan wanneer je een zak geld krijgt van een investeerder.’

www.cogfor.nl