Zoek op de website
Groningse app MyOrder staat aan vooravond van grote doorbraak

Groningse app MyOrder staat aan vooravond van grote doorbraak

Ondernemen

01-09-12

Het Groningse bedrijf MyOrder staat voor een flinke doorbraak. Samen met partner Rabobank, dat sinds kort 80 procent van de aandelen van het bedrijf in handen heeft, is het begonnen met het wereldwijd uitrollen van de location based mobiele bestel- en betaalapp MyOrder. Thomas Brinkman, die MyOrder zo’n vijf jaar geleden oprichtte en de overgebleven twintig procent van de aandelen bezit, is vanzelfsprekend enthousiast over de doorbraak. ‘Wat begon als een app waarmee je op het terras een biertje kon bestellen, wordt nu een compleet platform waarmee we ondernemers en consumenten met elkaar kunnen verbinden.’

Je smartphone als portemonnee, dat is het idee achter MyOrder. ‘Met de allereerste versie kon je alleen nog een bestelling plaatsen als je op een terras zat. Zo hoefde je niet meer te wachten op een ober’, vertelt oprichter Brinkman, die als eerste klanten Groningse horecagelegenheden als Kaap Hoorn en De Pintelier had. ‘Al snel bleek dat mensen én ondernemers het ook erg handig vinden dat er direct wordt afgerekend. Van daaruit is de ontwikkeling steeds verder gegaan en nu kun je in een aantal steden in Nederland ook al je parkeergeld betalen via MyOrder en maken grote ketens als Van der Valk, New York Pizza, Spare Rib Express en Wollf Cinema Group gebruik van het systeem.’

Rabobank is al langere tijd betrokken bij de verder ontwikkeling van MyOrder. ‘Rabobank werkte destijds aan het elektronisch betaalsysteem MiniTix. Voor veel ondernemers bleek dat echter te moeilijk in het dagelijkse gebruik’, zo zegt Brinkman. ‘Op zich is het systeem heel goed bedacht, maar het betekent voor ondernemers dat zij zelf nog allerlei technische zaken moeten regelen. MyOrder biedt een kant en klaar platform, waarmee ondernemers gelijk aan de slag kunnen. Rabobank zag daarvan de waarde in.’

Veel middenstanders zien hun omzet tegenwoordig afnemen door de opkomst van e-commerce (electronic commerce) en m-commerce (mobile commerce). Brinkman: ‘Met MyOrder kunnen ze daar nu zelf ook makkelijk op inspringen. Als gebruikers van MyOrder bij hun zaak in de buurt zijn, kunnen ze via hun telefoon zien welke aanbiedingen er worden aangeboden en kunnen ze direct een bestelling plaatsen én afrekenen.’

Momenteel richten Rabobank en MyOrder zich vooral op de steden Amsterdam, Utrecht, Groningen en Enschede. ‘Het is de bedoeling dat het zich van die steden uit gaat ontwikkelen als een olievlek.’ Des te meer bedrijven zich bij MyOrder aansluiten, des te completer wordt de dienst. ‘Uiteindelijk hoef je dan niet eens meer een portemonnee mee te nemen, maar kun je alles betalen via je mobiele telefoon’, aldus een vooruitblikkende Brinkman.

Dat MyOrder zo groot zou worden, had de oprichter natuurlijk gehoopt, maar dat het zo snel is gegaan kon ook hij niet voorspellen. ‘Vooral in de laatste anderhalf jaar, sinds haast iedereen een iPhone of een Android-telefoon heeft, is de ontwikkeling in een stroomversnelling gekomen.’ Momenteel gebruiken ruim 150.000 mensen de app en gezien het feit dat er alleen in Nederland momenteel al 5,5 miljoen smartphones in gebruik zijn, kan dit aantal de komende jaren veel en veel groter worden. ‘Hoeveel mensen over een paar jaar MyOrder gebruiken, durf ik niet te zeggen, maar ik hoop natuurlijk zoveel mogelijk’, lacht Brinkman.

www.myorder.nl

Meer lezen?