Zoek op de website
Groningse ‘Jet-Stream’ wereldspeler met perfecte televisie-uitzendingen via Internet

Groningse ‘Jet-Stream’ wereldspeler met perfecte televisie-uitzendingen via Internet

Ondernemen

09-09-13

Hoe kun je vanuit Groningen een serieuze concurrent worden van de wereldspelers op ICT-gebied als Cisco, Alcatel of HP? Het antwoord op deze vraag geeft het Groningse bedrijf Jet-Stream, leverancier van technologie om via internet live-televisie mogelijk te maken. Jet-Stream, gevestigd in de Mediacentrale, levert inmiddels aan bedrijven in de hele wereld: van Rusland tot Zuid-Amerika. Het bedrijf is de afgelopen jaren gegroeid als kool, en de groei is er nog lang niet uit.

Dit najaar hoopt directeur-eigenaar en oprichter Stef van der Ziel opnieuw een product te presenteren om het televisiekijken via internet nog sneller te laten verlopen. ‘We denken medio november een nieuwe StreamZilla dienst te kunnen lanceren’, zo laat Van der Ziel weten,

Stef van der Ziel (40) zegt er tot zijn eigen verrassing in te zijn geslaagd vanuit het niets in achttien jaar tijd een bedrijf op te bouwen dat internationaal tot de top behoort. Het JetStream-platform is het enige Streaming Media platform in Europa dat de drie belangrijkste Streaming Media formaten volledig geïntegreerd ondersteunt: Windows Media, RealSystem, en Quick Time Streaming. Met het Jetstream-platform kunnen organisaties zelfstandig bijvoorbeeld een zender op het internet beginnen. Het platform heeft honderd procent bereik en een hoge capaciteit. Bovendien kunnen abonnees zelf audiovisuele content publiceren. En het einde is nog lang niet in zicht.

Het begon allemaal in 1994 in het jongerencentrum Simplon aan het Boterdiep. Stef van der Ziel werkte er met collega’s Rudo de Jong en Gerard Harens aan de productie van pop-optredens. Ze hadden al eens gehoord van het fenomeen ‘internet’ en tijdens het drinken van een biertje aan de bar besloten ze meer te doen met internet. Volgens sommigen was internet niks en kon het ook ‘nooit wat worden’, maar dat prikkelde hen juist om te kijken of er wel iets mogelijk was. Ze bedachten dat ze dat ze een concert in Simplon via internet wilden uitzenden.

‘Dat vonden we een enorme uitdaging. En inderdaad: het lukte! Onze live uitzending van een optreden van een metal groepje trok maar liefst vier kijkers: twee in Nederland en twee in Amerika. En het was nog zonder geluid, bovendien. Maar wat waren we trots! Ik bedacht dat daar een enorme kans lag, en dat iedereen straks zou kunnen uitzenden, zonder kabel. Ik vond het een mooie uitdaging om daar aan mee te werken.’

Na zijn eerste ervaringen in Simplon ging Stef samen met enkele bekenden grotere projecten doen, onder meer om het Noorderslag-festival op internet te zetten. Ook richtte hij samen met deze vijf anderen het eerste internetbureau van Groningen op, Iprecom, dat websites ging bouwen, onder meer voor de IB Groep.

‘Dat liep goed, maar persoonlijk vond ik het toch het mooiste om live uitzendingen te verzorgen. Dat was mijn grote ambitie: zorgen voor mooie uitzendingen op internet. Rijk worden is op geen enkel moment een drijfveer geweest. Geld verdienen is geen doel maar een middel. Geld dat werd verdiend werd door ons meteen weer ingezet gebruikt voor ‘leuke projecten’.’ Aldus ontwikkelde Van der Ziel zijn kennis die hij gebruikte voor steeds betere uitzendingen van onder meer Noorderslag en Eurosonic via internet.

Van der Ziel zou ook een tijd aan de slag kunnen gaan voor bedrijven als TNO, XS4ALL en CasTel, maar het leek hem uiteindelijk toch het meest uitdagende om een eigen bedrijf op te richten, puur gericht op internet-uitzendingen.

En zo richtte hij in 2003 Jet-Stream op. ‘Ik sprong gewoon in het diepe. Zonder banken of investeerders, maar wel met mijn ideeën.’ Hij legde contacten met kabelmaatschappijen, omroepen en nieuwkomers zoals Ilse Media en ontwikkelde concepten voor streaming hosting. De omzet van Jet-Stream groeide stevig door: van een ton tot een miljoen in 2006. ‘Dat was wel even wennen, want ik had nooit geld gehad. Maar langzaam begon dat te komen. Ik gebruikte de winst steeds om mijn droom na te jagen: perfecte uitzendingen verzorgen voor internet.’

‘Dat is nog steeds onze kernactiviteit. We hebben nu technologie ontwikkeld om video in HD-kwaliteit te tonen via internet, van net zo’n hoge kwaliteit als via de kabel’. Het probleem is dat het internet nooit de schaal en de betrouwbaarheid kan bieden die nodig is voor digitale video van HD-kwaliteit. Wij lossen dat probleem met slimme logistieke techniek op.

Televisiekijkers weten al enkele jaren hoe scherp beelden van HD kwaliteit zijn, bijvoorbeeld aangeboden door Ziggo. Tot voor kort was het niet mogelijk om dergelijke hoogwaardige kwaliteit ook gegarandeerd via internet te bekijken. ‘Maar we zijn daar nu heel ver mee. Onze state-of-the-art technologie daarvoor leveren we al aan dertig providers in de hele wereld.

Hoe de toekomst er uit ziet, dat weet niemand. Maar Stef van der Ziel heeft er wel ideeën over. ‘De betrouwbaarheid van video via internet gaat enorm toe nemen. Nu gaan mensen wel eens een ‘filmpje kijken’ via internet, maar binnen afzienbare tijd kunnen we hele speelfilms gaan bekijken met dezelfde garanties die digitale kabel biedt. Ik verwacht dat in het jaar 2015 negentig procent van al het dataverkeer op internet bestaat uit video-content’, aldus Van der Ziel.

www.jet-stream.com