Groningse startup Klippa komt met Digibon: nooit meer gedoe met bonnetjes!

Groningse startup Klippa komt met Digibon: nooit meer gedoe met bonnetjes!

Ondernemen

De doelstelling van Digibon, onderdeel van Klippa, is even duidelijk als charmant: een einde maken aan de eindeloze stroom papieren bonnetjes in onze portemonnees. Hoe? Door slimme technologie die een digitale bon rechtstreeks naar je mobiele telefoon stuurt en daar opslaat of zelfs gelijk doorzet naar een bank-omgeving of boekhoudpakket. Een oplossing voor particulieren, maar zeker ook voor ondernemers.

'Het begon eigenlijk toen ik zelf als zzp’er werkte en echt gek werd van alle bonnetjes die ik moest bewaren, overtypen en inboeken. Dat moest makkelijker en sneller kunnen', zo blikt mede-oprichter Yeelen Knegtering terug op de website van de Noordelijke Ontwikkelingsmaatschappij (NOM). 'Dus samen met vier oud-studiegenoten en ex-collega’s lanceerden we Klippa: een app die bonnen kon scannen en naar een boekhoudpakket kon sturen. Dat scheelde al zoveel werk. De oplossing is nu beschikbaar voor zowel particulieren als voor de zakelijke markt en bij die laatste zit natuurlijk de meeste pijn. Zij moeten echt alles bewaren en verwerken.'

Het is 2015 als Klippa het levenslicht ziet en de startup groeit snel met inmiddels 20.000 gebruikers. Maar de vijf oprichters vinden de oplossing zelf eigenlijk nog niet voldoende. Yeelen: 'Klippa is een pleister op de wond. We hebben liever dat de wond er gewoon niet is. Daarom bedachten we Digibon.'

Definitief einde aan overtikken

Digibon is software die aangesloten wordt op kassasystemen en die een digitale bon produceert en deze direct beschikbaar maakt op de mobiele telefoon van degene die afrekent. De software is 'seamless'; er zijn geen extra handelingen vereist. Bovendien bestaan de bonnen niet uit een plaatje, maar uit data die door boekhoudpakketten gelijk worden herkend en verwerkt. Dat betekent dus een definitief einde aan het overtikken van bedragen en BTW percentages. 'En een behoorlijke papierbesparing', lacht Yeelen. 'Al bestaat er nog wel eens een misverstand dat de papieren bonnen bewaard moeten worden voor de Belastingdienst. Dat is al lang niet meer zo.'

De techniek om de papieren bon te elimineren is af. Toch staat het bedrijf voor een grote uitdaging: het aansluiten van de verschillende kassasystemen, banken en boekhoudpakketten. Yeelen: 'Het is een vrij traditionele markt, dus dat kost tijd en energie. Daar hebben we extra kapitaal voor nodig. We deden mee aan de Startupbootcamp in Amsterdam, daar zag Flinc ons presenteren.' Flinc is onderdeel van de NOM. Het team van Flinc helpt innovatieve noordelijke ondernemers bij het aanscherpen van hun businessplan en het vinden van financiering.

'Noord-Nederland heeft een comfortabele mentaliteit'

De interesse in het Groningse bedrijf blijkt groot. Er komen veel aanvragen binnen, ook uit de rest van het land, maar de oprichters kiezen er bewust voor om in het Noorden te blijven. 'We komen zelf uit Noord-Nederland en we voelen ons comfortabel bij de mentaliteit hier. Dat was belangrijk in onze keuze voor Flinc. We hebben de investeringsrondes echt trapsgewijs aangepakt. Het bedrag dat we met behulp van Flinc willen binnen halen ligt op 400.000 euro. Dat biedt ons de ruimte Digibon uit te rollen naar landelijke dekking. Dat willen we in 2020 gerealiseerd hebben’, aldus Yeelen.

Wij willen snel, sneller en dan nog sneller

De voorbereidende fase is afgerond en de samenwerking bevalt goed. 'Kijk, wij zijn een startup, wij willen sneller dan snel en dan nog sneller. Maar dat is in dit soort trajecten nou eenmaal geen optie. En het is ook goed zorgvuldig te werk te gaan. Flinc heeft met ons meegekeken naar ons businessplan en stap voor stap zijn we dat gaan invullen in hun format. Elk aspect komt dan voorbij en dat is leerzaam. Flinc is niet zelf investeerder en kijkt dus objectiever met ons mee en dat is erg waardevol. We zijn benieuwd naar wat er nu op ons af gaat komen. Wij zijn in ieder geval helemaal klaar voor een volgende stap.'

'Alle componenten van een succesvolle startup'

Dat ziet ook Bjorn Redmeijer, projectmanager bij Flinc: 'Via Startupbootcamp ben ik in aanraking gekomen met Klippa en zag gelijk dat ze alle componenten van een succesvolle startup in zich hebben: een jong, enthousiast en complementair team, een werkend product met pilots in Groningen, Leeuwarden en Amsterdam, omzet en eerdere succesvolle investeringsrondes. Bovendien: hun product lost echt een probleem op, er is markt voor. We hebben de ondernemers achter Klippa begeleid in het verfijnen van hun businessplan en het aanscherpen van de financieringsbehoefte. In dat traject hebben we de volledige businesscase tegen het licht gehouden en samen toegewerkt naar een ‘investor ready’ businessplan.'

'Het is dan ook fijn om te horen dat de ondernemers het traject met Flinc tot nu toe als waardevol hebben ervaren', vervolgt hij. 'De volgende stap is dat we ze nu gaan matchen met ons uitgebreide netwerk van financiers, zodat de groei van Klippa en hun Digibon ook daadwerkelijk kan worden gerealiseerd. Ik heb er veel vertrouwen in dat we ze kunnen matchen met interessante investeerders. Dus wat mij betreft zijn we vanaf 2020 helemaal bonnetjesvrij in Nederland. En daarna de rest van Europa ook.'