Groningse startup Satys haalt meer waarde uit klantfeedback

Groningse startup Satys haalt meer waarde uit klantfeedback

Ondernemen

Wat vinden je klanten van de product of dienst en wat kun je nog beter doen? Het zijn vragen die elke ondernemer of organisatie graag beantwoord ziet door zijn klanten. Maar het efficiënt verzamelen én toepassen van deze informatie blijkt nog niet zo gemakkelijk. Daarom heeft de Groningse studentenstartup Satys een aantal handige tools ontwikkeld die op een slimme wijze klantfeedback verzamelen en analyseren.  

Satys komt voort uit de honoursminor voor ondernemerschap Vinci van de Hanzehogeschool, waar Marra tot voor kort nog studeerde. ‘In de Da Vinci minor werk je met studenten van verschillende opleidingen aan nieuwe producten en diensten. Wij besloten om de tevredenheid van studenten na een college te gaan meten’, aldus de jonge ondernemer op de site van de Hanzehogeschool.

Het idee groeide onder de naam Satys-Fact uit tot een innovatieve tool waarmee organisaties op een toegankelijke, snelle en leuke manier feedback kunnen verzamelen. 'Het prototype was er snel, een zuil met smileys waarmee klanten feedback kunnen geven’, vertelt Marra. ‘Onze eerste betalende klant was Eurest, de cateraar van de Hanzehogeschool, de tweede de ICT-helpdesk van de Hanze.’

Na de Da Vinci-minor volgde Fimme nóg een minor voor student-ondernemers op de Hanzehogeschool, De Noorderlingen. Per half jaar worden tien deelnemers geselecteerd op basis van ambitie en potentie van het concept. 'Bij de Noorderlingen leer je hoe je naar een duurzaam bedrijfsmodel werkt. Je krijgt media- en verkooptrainingen en je stapt veel meer het bedrijfsleven in.' Ondertussen groeide het aantal klanten indrukwekkend: Jumbo, Rabobank, UMCG, Bruna, Albert Heijn…

Tegenover het Noord-Nederlandse zakenplatform Noordz geeft Marra terugblikkend aan dat de groei té snel ging. ‘Satys-fact is wat te vroeg de wereld ingegaan. Ik moest er hard aan trekken om alles in de lucht te houden.’ Hij besloot daarom op de rem te trappen. Zijn focus ging eerst op het afronden van zijn studie en het verbeteren van het product.

Verse start

Zo veranderde Satys-fact langzaam maar zeker in Satys en ontspon een nieuw businessmodel waarbij de focus niet langer ligt op enkel een zuil voor het verzamelen van data. ‘Ik zou Satys omschrijven als een octopus’, zegt Marra. ‘Je verzamelt allerlei feedback en data op verschillende plekken, de armen, en brengt dit op een centrale plek samen, het lichaam. Vervolgens doe je daar met behulp van slimme software van alles mee om er waardevolle klantinzichten uit te halen.’

Die software moet ondernemers helpen om goede vragen op te stellen. Zodat ze ook echt iets kunnen met de respons die ze krijgen van hun klanten. Ook van belang is de zogenaamde passieve feedback. Daarbij moet gedacht worden aan het weer of de voorraad. ‘Als het regent hebben mensen een ander humeur dan als het zonnig is. Dat heeft invloed.’

Er is nog veel te doen, ziet ook Klaver. ‘Dat wij straks al die datastromen bij elkaar kunnen brengen is uniek. Maar dat je daar vervolgens ook als ondernemer een verbeterslag uit kan halen, daarmee onderscheiden we ons nog meer.’

Ga voor meer informatie naar www.satys.nl.