Het Succesbureau: ‘Gelukkige en gezonde medewerkers vormen de basis voor een succesvolle organisatie’

Het Succesbureau: ‘Gelukkige en gezonde medewerkers vormen de basis voor een succesvolle organisatie’

Ondernemen

Hoe gelukkiger en gezonder de werknemers, hoe succesvoller de organisatie: het is bewezen in talloze onderzoeken, maar blijkbaar dringt het nog niet overal door. ‘Er zijn nog heel veel bedrijven en organisaties die hun klanttevredenheid minutieus meten, maar die maar weinig oog hebben voor het geluk van hun eigen mensen’, aldus Karin Smalbil, die samen met Johannes Noor het Succesbureau leidt. ‘Terwijl dat nu juist een belangrijke basis voor succes is.’

Het in Groningen gevestigde Succesbureau heeft eigenlijk maar één missie: ‘Als wij klaar zijn met een bedrijf, moet iedereen in de organisatie beter in zijn vel zitten dan toen we binnenkwamen’, geeft Johannes Noor aan. ‘Hoe we dat voor elkaar krijgen is afhankelijk van veel verschillende factoren en is voor elke organisatie anders. Daarom beginnen we altijd met een workshop waarin we op zoek gaan naar eventuele knelpunten. Iedereen is daarin vrij om aan te geven wat volgens hem of haar tot meer werkgeluk kan leiden.’

Na deze inventarisatie kan er gericht worden gewerkt aan een gelukkiger organisatie. ‘Daarvoor zetten we alle middelen in die we tot onze beschikking hebben’, aldus Karin Smalbil. ‘Van trainingen door onszelf tot de inzet van opleidingspartners en organisaties die gespecialiseerd zijn in zaken als ICT, HRM, werkplekinrichting en gezondheid. Zo werken we onder meer samen met het Healthy Ageing Netwerk Noord-Nederland (HANNN). Al die zaken kunnen bijdragen aan een gelukkiger en gezondere werkervaring en daarmee ook aan een toename van de productiviteit.’

Het lijkt moeilijk om het geluk of de gezondheid binnen een organisatie te meten, maar het Succesbureau heeft daar zo zijn methodes voor. ‘Alle progressie die gedurende zo’n traject wordt geboekt, wordt door ons in kaart gebracht. ‘We beginnen met een nulmeting en maken zo alle resultaten toetsbaar en inzichtelijk’, geeft Noor aan. ‘Pas als de resultaten dusdanig zijn dat onze opdrachtgever tevreden is, sluiten we een traject af. Dat kan al na drie dagen of drie weken zijn, maar het kan ook een jaar duren.’

Noor en Smalbil begonnen het Succesbureau vanuit hun eigen ervaring in het bedrijfsleven. ‘Ik zat in de detachering en was op een gegeven moment niet meer gelukkig in mijn werk. Ik kreeg steeds meer de indruk dat ik vooral omzet moest draaien, terwijl ik veel liever mijn klanten zo goed mogelijk hielp.’ Noor zei daarop de detachering vaarwel en ontwikkelde met succes een aantal trainingen op het gebied van leiderschap.

In zijn nieuwe carrière kwam hij in contact met Karin Smalbil, zijn huidige compagnon en de andere helft van het ‘Succesduo’. Smalbil is van huis uit juriste, journaliste maar rolde in de loop der tijd de communicatie in en schrijft veel. ‘Ik gaf onder meer schrijf- en leiderschapstrainingen op Ameland en net als Johannes zag ik dat steeds meer mensen en organisaties op zoek gingen naar het geluk in hun werk en naar een gezondere levensstijl. Onze samenwerking leidde tot wat nu het Succesbureau is: een soort gereedschapskist waaruit bedrijven en organisaties kunnen pakken wat ze nodig hebben om de werksfeer en daarmee de productiviteit te verhogen, met een stijgende omzet tot gevolg.’ 

Kijk voor meer informatie op www.succesbureau.nl