Koopman Logistics Group wint innovatieprijs met blockchaintechnologie

Koopman Logistics Group wint innovatieprijs met blockchaintechnologie

Ondernemen

De Koopman Logistics Group uit het Groningse Leek heeft als eerste transportbedrijf in Europa de logistiek rond de levering van auto’s volledig gedigitaliseerd. Samen met technologiegigant IBM werd op basis van blockchaintechnologie een systeem ontwikkeld waarbij alle papierwerk overbodig wordt gemaakt. Het bedrijf won er onlangs de The Innovation Manager-award (TIM) mee.

‘Als eerste logistieke automotive dienstverlener in Europa hebben wij het gehele logistieke proces gedigitaliseerd door middel van blockchain’, aldus een trotse Jon Kuiper, CEO van Koopman Logistics. ‘Blockchain maakt het mogelijk om logistieke data versleuteld op te slaan, zodat manipulatie niet meer mogelijk is. Door in de hele logistieke keten alle data van het voertuig vast te leggen, geven we onze klanten enorme mogelijkheden om het inzicht in hun keten te vergroten en hun processen te optimaliseren.’

Zo kan dankzij de technologie voorkomen worden dat er gesjoemeld wordt met kilometerstanden; nog altijd een veelvoorkomend probleem bij de internationale verkoop van gebruikte auto’s. Daarnaast krijgen dealers meer inzicht in het daadwerkelijk leveringsmoment van een voertuig. ‘Het doel was vereenvoudiging, transparantie en het voorkomen van fraude binnen de complexe supply chain, die bestaat uit verladers, op- en overslagbedrijven, vervoerders en autodealers’, zo legt IT Manager bij Koopman Logistics Peter Oosterhoff uit.

De winst van The Innovation Manager-award, kortweg TIM genoemd, toont wel aan dat dit doel is bereikt. ‘Koopman Logistics en IBM brengen samen de logistieke keten in beweging en lossen wezenlijke uitdagingen op’, zo oordeelde de jury van de ‘Timmies’, die jaarlijks worden uitgereikt door ICT Media en CIO Magazine.

Jon Kuiper is dan ook trots op de winst: ‘Deze prijs bevestigt onze positie als professionele dienstverlener die waarde creëert voor haar klanten door middel van innovatieve digitale oplossingen.’ Na de operationele tests van het volledig gedigitaliseerde logistieke proces zal het bedrijf de technologie dan ook voor al zijn klanten beschikbaar maken, zo verzekert de CEO.