Nieuwe netwerkclub voor ambitieuze en maatschappelijk betrokken online ondernemers: YES!

Nieuwe netwerkclub voor ambitieuze en maatschappelijk betrokken online ondernemers: YES!

Ondernemen

Op maandag 25 juni kwamen 48 jonge en ambitieuze noordelijke online ondernemers samen voor de allereerste bijeenkomst van de splinternieuwe netwerkclub Young Entrepreneurs & Startups, kortweg YES! getiteld. ‘Een club die past bij de manier waarop de Generatie Y met ondernemerschap omgaat’, aldus mede-oprichter Yorick Voorthuijzen. ‘Het draait bij hen meestal niet alleen om het draaien van een zo hoog mogelijke omzet, maar ook of je iets kunt betekenen voor elkaar en voor de maatschappij’, aldus de mede-eigenaar van het succesvolle digitale marketingbureau Tomorrowmen.

YES! komt voort uit een ander Noord-Nederlands ondernemersinitiatief, de Noordelijke Online Ondernemers, oftewel NOO. Ja, je leest het goed: YES! komt voort uit NO(O), in dit geval zelfs behoorlijk letterlijk. ‘Om lid te worden van de NOO moet je aan een aantal voorwaarden voldoen’, legt Voorthuijzen uit. ‘Het kwam daardoor geregeld voor dat jonge en ambitieuze ondernemers moesten worden afgewezen. Om ook die groep een platform als de NOO te bieden, ontstond het idee om een nieuwe netwerkgroep op te richten voor jonge en startende bedrijven in Noord Nederland.’

Het NOO-bestuur klopte met het idee aan bij Yorick Voorthuijzen en Freya van Liemburg van het eveneens Groningse Flocker. Zij gingen ermee aan de haal en al snel was YES! geboren. ‘We richten ons echt op de nieuwe generatie online ondernemers in Noord-Nederland’, aldus Voorthuijzen. ‘Eigenwijze ondernemers met een duidelijke visie, uitgesproken ambitie en een wil om te werken aan een betere wereld. We hebben dan ook met z’n allen afgesproken om onze commerciële belangen thuis te laten als we samenkomen en er gewoon een gezellige avond van te maken. Dan komt de kennisdeling vanzelf op gang!’

Dat de vaak torenhoge ambities van veel jonge ondernemers verder reiken dan alleen het succes van hun eigen zaak, is volgens Voorthuijzen typerend voor de Generatie Y (geboren tussen 1980 en 2000). ‘We zijn de eerste generatie die is opgegroeid met digitale techniek. Digital natives met de wereld in onze broekzak. We gaan niet voor het snelle geld, maar werken aan een betere maatschappij. We ontwikkelen revolutionaire concepten met als doel de wereld te veranderen. Vernieuwend, tegendraads en met een duidelijke visie.’

Tomorrowmen

Voorthuijzen begon zijn digitale marketingbureau in juli 2014 samen met compagnon Roman Solarz. Van een tweemansbedrijf groeide het in amper vier jaar tijd uit tot een succesvolle onderneming met veertien medewerkers en bekende vaste klanten als Scapino, Ziengs, Yarden en Voys. ‘Het succes hebben we vooral te danken aan onze redelijk unieke werkwijze. We denken in een strak strategisch proces mee om van digitale business een succes te maken. Waar veel andere bureaus heel goed zijn in het opzetten van één specifieke campagne, nemen wij als het nodig is de hele digitale strategie van een organisatie op onze schouders.’

Tomorrowmen is naast een breed inzetbaar bureau ook een duidelijk exponent van die Generatie Y-mentaliteit. ‘Als eigenaar zie ik het als mijn verplichting om goed te doen; voor mijn medewerkers – bijvoorbeeld door altijd voor een smakelijke en gezonde lunch te zorgen - maar ook voor de maatschappij in zijn geheel. Zo planten we aan het einde van het jaar altijd een aantal bomen om ons benzineverbruik te compenseren en hebben alle medewerkers jaarlijks twee vrijwilligersdagen tot hun beschikking om iets voor hun omgeving te kunnen betekenen. Dergelijke zaken zie je bij veel jonge bedrijven terug, zeker binnen de YES!.’