Zoek op de website
NNZ pakt de hele wereld in

NNZ pakt de hele wereld in

Ondernemen

29-03-17

Bij multinationals denken veel mensen vooral aan de Randstad. Terwijl stad Groningen ook haar multinationals kent! Neem NNZ bv, dat tientallen vestigingen over de hele wereld telt. Het familiebedrijf begon in 1922, toen nog voluit Noord Nederlandse Zakkenhandel geheten, als producent van jute zakken. De jute is gebleven, maar daarnaast heeft NNZ zich ook gespecialiseerd in kunststof verpakkingen voor AGF-(aardappelen, groenten en fruit), food-, feed-, chemische én bouwproducten.

Nog altijd liggen de traditionele jute zakken metershoog opgestapeld in de NNZ-magazijnen. ‘Die betrekken we van een fabriek in Bangladesh’, vertelt algemeen directeur Len Boot. Hij brengt er regelmatig een bezoek en controleert er onder meer de arbeidsomstandigheden. NNZ is erg betrokken met Bangladesh. Samen met andere organisaties liet ze onlangs nog drie boten bouwen, zodat zieke Bengalezen per schip naar het ziekenhuis kunnen.

Duurzamer
In de loop der jaren heeft NNZ een flinke verschuiving meegemaakt van jute naar kunststof verpakkingen. Financieel directeur Rob Abel: ‘We zorgen eigenlijk voor een tweede schil rondom AGF, zodat het langer vers blijft. Denk aan de folie om komkommers. Daar klagen mensen wel eens over, maar we verlengen de versheid van het product aanzienlijk. Zodat het minder snel weggegooid hoeft te worden.’ Kortom: de verpakking maakt het duurzamer!

Hardlopers
Productontwikkeling is een belangrijke kracht van NNZ. ‘We hebben een eigen R&D-afdeling. Gevraagd en ongevraagd kunnen we supermarkten hele goede bewaaradviezen geven’, zegt Boot. Eén van NNZ’s hardlopers is de shaker voor snoeptomaatjes. ‘De passie en het plezier die onze 200 medewerkers in dit werk leggen, kom je nergens tegen’, verzekert Abel. En dat laat zich uitbetalen: de omzet steeg vorig jaar met maar liefst 12 procent naar 150 miljoen euro.

www.nnz.nl

 

Meer lezen?