Zoek op de website
Oliemedia bereikt vanuit Groningen dagelijks 300.000 consumenten online

Oliemedia bereikt vanuit Groningen dagelijks 300.000 consumenten online

Ondernemen

01-06-11

Groningen afgelegen? Vergeet het maar! Dankzij internet speelt fysieke afstand geen enkele rol meer, zeker niet in de internetbranche. De internetrevolutie en de ontwikkeling van Groningen tot ICT-stad hebben een aantal bedrijven opgeleverd die landelijk helemaal meetellen. Een voorbeeld daar van is Oliemedia, van de Groningse ondernemer Menno Oomkens. Het bedrijf is onder meer actief in online bannering. Aan Menno Oomkens de vraag hoe het hem als internetondernemer bevalt in Groningen.

‘Olie Media is een online uitgeverij. We verdienen geld met websites, die we commercieel exploiteren. Dit zijn bijvoorbeeld korting.nl, mazzelacties.nl en aanbieding.nl. Daar verkopen we diverse soorten producten en diensten. Verdeeld over de titels bieden wij dagelijks voordeel aan ongeveer 300.000 Nederlandse consumenten.’

Bij Olie Media werken jonge hoogopgeleide mensen, die verstand hebben van verschillende internetdisciplines, zoals copywriting (voor het web), programmeren, zoekmachinemarketing en online advertising (zoals Adwords).

Wanneer en waarom ben je met Olie Media begonnen en hoe ging dat in zijn werk?

‘De uitgeverij-activiteiten waren gedurende de periode 2001-2008 ondergebracht bij een groter internetbureau, maar werden destijds losgekoppeld om beter te kunnen focussen op de groei van de online titels.
Mijn overstap naar de internetwereld was een toevallige. Ik werkte als event manager bij Martiniplaza en toen het na vijf jaar tijd was voor een nieuwe uitdaging, deed de kans zich voor om in te stappen bij een groeiend internetbureau van een vriend. De aard van het werk bleef hetzelfde (marketing en commercie), maar de omgeving veranderde nogal.’

Hoe heeft Olie Media zich door de jaren heen ontwikkeld?

‘Rustig, maar gestaag. We zijn gestart met drie personen en momenteel zijn we met 15 collega's.  Personele groei is trouwens geen doel op zich, maar op basis van een kennisbehoefte wordt een nieuwe collega aangetrokken. We werken bij de exploitatie van internetconcepten vaak samen met derden en in het begin was het soms best lastig om een samenwerking op de juiste manier te stroomlijnen. Doordat de machinekamer van Olie Media nu goed is ingericht, kunnen we tegenwoordig goed inschatten of een concept en een mogelijke partner bij ons past.’

Wat zijn de grootste successen van Oliemedia?

‘We hebben met onze voordeelsites landelijk een mooie positie verworven in de afgelopen drie jaren en daar zijn we best trots op. Tegelijkertijd zijn we erg kritisch naar onszelf en zoeken we doorlopend naar manieren om conversie te optimaliseren. De technologische ontwikkelingen volgen elkaar vliegensvlug op en er liggen altijd interessante nieuwkomers op de loer. Te lang successen vieren en op onze lauweren rusten is er niet bij. Maar dat zit ook niet de aard van het beestje.’

Zijn er nog nieuwe ontwikkelingen te melden?

‘Voor de internetbranche geldt dat mobiel, collective en lokaal centraal staan. Denk hierbij aan de snelle groei van Facebook Places, Groepsveiling.nl of Groupon. Wij voegen deze zaken in meer of mindere mate toe aan onze huidige websites en proberen zo een goede, continue positie te verwerven.’

Wat betekent Groningen (Stad én Provincie) voor jou en voor Olie Media?

‘Als geboren Groninger ben ik verknocht aan Stad en Ommeland. Ik ben elke keer weer verrast door wat Groningen te bieden heeft. Een mooie voorstelling, een restaurant dat je nog niet kent, voorstellingen, noem het maar op. Wanneer je goed kijkt, ontdek je elke dag iets nieuws in de stad. Stad en Ommeland zijn in balans. De provincie is minstens zo mooi als de stad. Vooral Noord-Groningen is een gebied waar ik graag kom.
Olie Media opereert landelijk, maar we zijn duidelijk verbonden aan Groningen. Niet voor niets zie je op onze website de Martinitoren verwerkt en is ons credo: we hebben de leukste websites van het internet en we zitten in Groningen. We hebben ook gekozen voor een mooi kantoor aan het Zuiderpark, op een steenworp afstand van de binnenstad.’

Wat zijn de voordelen van Groningen als vestigingsplaats?

‘Voor ons werk zijn mensen met een hoog kennisniveau nodig en met de Rijksuniversiteit Groningen (RuG) en de Hanzehogeschool zitten er twee hofleveranciers van gekwalificeerd personeel om de hoek. We koesteren dan ook onze relatie met de onderwijsinstellingen en investeren veel tijd in het bieden van interessante stageplaatsen, gastcolleges en terugkoppeling uit het beroepsveld. Meer dan de helft van de huidige collega's zijn de betere oud-stagiaires, die via een stage en een bijbaantje uiteindelijk in vaste dienst zijn gekomen.
Daarnaast is het Groningse netwerk van internetondernemers behoorlijk groot, maar overzichtelijk en zijn de onderlinge contacten naar mijn idee minder vluchtig en oppervlakkig dan in de Randstad. En verhoudingsgewijs zijn de kosten lager. Als je het mij vraagt, is het Groningse gras dus het groenst.’

www.oliemedia.nl