Zoek op de website
FC Groningen hoofdsponsor Payt slaat vleugels uit in Duitsland en België

FC Groningen hoofdsponsor Payt slaat vleugels uit in Duitsland en België

Ondernemen

12-04-17

Het stad-Groningse bedrijf Payt bestaat nog niet eens vijf jaar maar slaat nu al de vleugels uit naar het buitenland. Payt, dat het debiteurenbeheer van bedrijven en organisaties automatiseert, heeft inmiddels 9000 gebruikers en sleepte al meerdere prijzen in de wacht.

Payt werd in 2012 opgericht door vijf Groningse ondernemers. De vijf, waaronder een ict-er en een boekhouder, hadden allemaal een onderneming in hetzelfde pand en kwamen op een gegeven moment tot de conclusie dat debiteurenbeheer veel gemakkelijker en sneller moest kunnen. “We besloten daarop de handen ineen te slaan en hebben gezamenlijk het initiatief genomen om software te ontwikkelen die het facturatie- en herinneringsproces volledig automatiseert.”

​Inmiddels zijn we nog geen vijf jaar verder en heeft het automatiseringssysteem van Payt zo’n 9000 gebruikers. Volgens commercieel directeur Sander Kamstra gaat het daarbij om zowel kleine als hele grote bedrijven en uit alle branches. “Onze klanten zitten in heel Nederland en lopen uiteen van scholen en energiemaatschappijen tot autoleasebedrijven en zzp-ers”, zegt hij.

Het grote voordeel van Payt is volgens Kamstra vooral het gemak. “Hoe meer facturen je als bedrijf verstuurt, hoe meer werk het programma je uit handen neemt.” Groot voordeel: klanten die niet op tijd betalen, worden er automatisch aan herinnerd dat ze nog een nota open hebben staan. “De gebruiker kan vooraf aangeven op welke manier klanten daaraan herinnerd moeten worden: per mail, met een brief, of misschien liever met een sms.”

Hoofdsponsor FC Groningen
​Het succes van Payt bleef niet onopgemerkt. Zo werd Payt in 2016 door Sprout genomineerd als Sprout Challenger en kreeg het bedrijf in 2015 de titel ‘Beste start-up van Groningen’. Daarnaast mag Payt zich één van de tien Deloitte Rising Stars van 2015 noemen. Bovendien is Payt vanaf september dit jaar de nieuwe hoofdsponsor van FC Groningen. De verbintenis geldt voor minimaal twee seizoenen, met een optie voor een derde jaar.

​Voor de duizenden klanten van Payt werd vorig jaar voor meer dan een miljard euro aan facturen geïnd en wat betreft Kamstra is het einde nog lang niet in zicht. “Ik denk dat we in 2018 richting de 10 miljard gaan.”

​Uitbreiding in België en Duitsland
​En dat is dan mede te danken aan het feit dat Payt met ingang van dit jaar ook internationaal actief is. “Nog dit kalenderjaar gaan we aan de slag in België en Duitsland”, zegt de directeur. “We willen dit succes internationaal uitrollen.”

Trouwste werknemers
Hoewel Payt ook een nevenvestiging in Wormerveer heeft, zal het bedrijf ‘absoluut nooit’ de stad Groningen verlaten. “De mentaliteit in Groningen is uniek: hier zitten de beste en meest trouwe werknemers. En dat niet alleen: al ons personeel kan lekker op de fiets naar de Ubbo Emmiussingel, middenin de stad. Geen stress, geen files. Tja, laat de brug een keer openstaan: dan zijn ze een minuutje later. Dat heb je echt niet als je in een statig pand aan de Keizersgracht zit.”

https://payt.nl/

Meer nieuws